lecitina si colina

Suplimente Alimentare

Lecitina şi colina

Lecitina şi colina, aceşti nutrienţi strâns înrudiţi, cu nume ştiinţifice destul de intimidante, sunt esenţiali pentru buna funcţionare a fiecărei celule din organism. Lecitina şi colina sunt foarte importante pentru sănătatea ficatului şi sistemului nervos.

Ce sunt lecitina şi colina?

Lecitina este o substanţă grasă care se găseşte în multe alimente de origine animală şi vegetală, printre care ficat, ouă, boabe de soia, arahide şi germeni de grâu. Este adesea adăugată alimentelor procesate – cum ar fi îngheţată, ciocolată, margarina şi sosurile pentru salată. Aceasta pentru a ajuta la amestecarea sau emulsionarea grăsimilor cu apă. Este produsă şi în organism.

Lecitina este considerată o sursă excelentă de colină, una dintre vitaminele B, într-o primă fază sub forma numită fosfatidilcolina. Odată intrată în corp, fosfatidilcolina se descompune în colină. Aşa că atunci când luaţi lecitina sau absorbiţi lecitina din mâncare, corpul dvs. primeşte colină. Însă numai 10-20% din lecitina care se găseşte în plante şi alte surse naturale este fosfatidilcolina.

Cu toate că lecitina din dietă este o sursă primară de colină, colina se găseşte şi în ficat, boabe de soia, gălbenuşul de ou, suc de grepfrut, arahide, varză şi conopidă. Suplimentele cu colină se vând în magazinele de tip plafar. Colina este şi un ingredient comun al vitaminelor B complex sau al altor formule combinate.

Cum acţionează?

Lecitina şi colina sunt necesare pentru o serie de funcţii somatice. Ele ajută la formarea membranelor celulare şi înlesnesc mişcarea grăsimilor şi a nutrienţilor în şi din celule. Ajută la reproducerea şi dezvoltarea fătului şi bebeluşului; sunt esenţiale pentru sănătatea ficatului şi a vezicii biliare; şi pot susţine o inimă sănătoasă. Colina este o componentă-cheie a substanţei chimice cerebrale acetilcolina, care joacă un rol important în memorie şi controlul muşchilor.
Ca rezultat al efectelor lor amplu distribuite, lecitina şi colina sunt considerate capabile de aproape orice – de la tratarea unor boli ca SIDA sau cancerul la scăderea colesterolului. Deşi unele dovezi nu sunt fundamentale, aceşti nutrienţi nu sunt de ignorat.

Beneficii majore

Lecitina şi colina pot fi deosebit de folositoare în tratamentul bolilor vezicii biliare şi ficatului. Lecitina este componenta-cheie a bilei, substanţă care descompune grăsimile, şi se ştie că un nivel scăzut al acestui nutrient precipită calculul biliar. Luarea suplimentelor cu lecitină sau fosfatidilcolina, extractul sau purificat, poate ajuta la tratarea sau prevenirea acestei acestei afecţiuni. Lecitina poate fi benefică şi pentru ficat: rezultatele unui studiu de 10 ani asupra unor babuini au arătat că ea a prevenit leziuni grave ale ficatului şi ciroza cauzată de abuzul de alcool, iar alte studii au indicat că ea ajută la atenuarea problemelor de ficat produse de hepatită.

Colina este deseori inclusă în formulele hepatice complexe împreună cu alte suplimente care întăresc ficatul, cum ar fi aminoacidul metionină, vitamina B inozitol şi plantele armunariu şi păpădie. Aceste preparate, numite uneori combinaţii sau factori lipotropici, pot inhiba formarea grăsimilor în ficat, pot îmbunătăţi fluxul grăsimilor şi al colesterolului prin ficat şi vezica biliară şi pot ajuta ficatul să cureţe organismul de toxine periculoase. Ele pot fi deosebit de eficiente în tratarea bolilor ficatului sau ale vezicii biliare, cum ar fi hepatita, ciroza sau litiza biliară, precum şi a afecţiunilor care beneficiază de pe urma unei bune funcţionări a ficatului cum ar fi endometrioza (cauza principală a infertilităţii feminine) şi a efectelor secundare ale chimioterapiei. Colina, alături de vitaminele B acid pantotenic şi tiamina, poate alina şi indigestia.

Beneficii suplimentare

Aceşti doi nutrienţi care sunt formatori de nervi pot fi folositori în ameliorarea memoriei persoanelor bolnave de Alzheimer şi în prevenirea defectelor (din naşterea) de tub neural (spina bifidă), în creşterea performanţei în sporturile de rezistenţă, ca şi în tratarea ticurilor nervoase cauzate de medicamentele antipsihotice. Lecitina şi colina au fost propuse şi ca posibile remedii pentru hipercolesterolemie şi chiar pentru cancer. Oricum, sunt necesare mai multe studii pentru a le defini rolul în aceste boli, ca şi în altele.

Mode de administrare

Dozaj
Lecitina se dă de obicei într-o doză de 2 capsule de 1200 mg de 2 ori pe zi. Poate fi luată şi sub formă de granule: 1 linguriţă conţine 1200 mg de lecitină. Colina poate fi obţinută din lecitină, cu toate că fosfatidilcolina (500 mg de 3 ori pe zi) sau colina simplă (500 mg de 3 ori pe zi) poate fi o sursă mai bună. Colina poate fi luată şi ca parte a unui produs de combinaţie lipotropic. În Anglia nu s-au stabilit cantităţi recomandate pentru lecitină şi colină, dar US Food and Drug Administration (FDA) a recunoscut colina ca fiind un nutrient esenţial şi a recomandat doze zilnice de 550 mg pentru bărbaţi şi 425 mg pentru femei.

Indicaţii de utilizare
Lecitina şi colina ar trebui luate cu mâncare pentru a mări absorbţia. Lecitina granulată are un gust plăcut de nucă şi poate fi presărat peste mâncare sau amestecată în băuturi.<.p>

Efecte secundare posibile
Luate în doze mari, lecitina şi colina pot produce transpiraţie, greaţă, vărsături, balonări şi diaree. Consumul unor doze foarte mari de colină (10 g pe zi) poate produce un miros de peşte al corpului său aritmii.

Precauţii
Nu uitaţi: dacă suferiţi de o boală, consultaţi medicul înainte de a lua suplimente.

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up