seleniul

Suplimente Alimentare

Seleniul

Cu toate că importanţa acestui micromineral nu s-a bucurat de o recunoaştere largă până în 1979, seleniul este considerat acum un potenţial anticancerigen. Mulţi cercetători cred că el s-ar putea dovedi a fi unul dintre nutrienţii cei mai importanţi în lupta împotriva acestei maladii.

Seleniul, un micromineral esenţial pentru multe reacţii chimice din organism, se găseşte în tot corpul. Dar este concentrat în rinichi, ficat, splină, pancreas şi testicule.

Seleniul actionează ca antioxidant, blocând radicalii liberi care deteriorează ADN-ul. Face parte dintr-o enzimă antioxidantă (numită glutationă peroxidază) care protezeajă celulele împotriva toxinelor din meniu şi dietă. Este adesea inclus cu vitaminele C şi E în “cocteiluri” antioxidante. Ele au o acţiune profilactică pentru o serie de afecţiuni considerate a fi cauzate de radicali liberi – de la cancer, boli de inimă şi accidente cerebrale la degenerenţă maculară.

BENEFICII MAJORE

Seleniului i s-a acordat multă atenţie datorită rolului său în combaterea cancerului. Un studiu american de 5 ani, efectuat la Cornell University şi la University of Arizona, a arătat că administrarea a 200 mcg de seleniu zilnic a avut ca rezultat:

  • cu 63% mai puţine tumori de prostată;
  • cu 58% mai puţine cancere colo-rectale;
  • cu 46% mai puţine malignităţi pulmonare;
  • o scădere generală cu 39% a deceselor cauzate de cancer.

În alte studii, seleniul s-a dovedit promiţător în prevenirea cancerului de ovare, col, rect, vezică urinară, esofag, pancreas şi ficat, ca şi a leucemiei.

Studiile asupra pacienţilor cu cancer au arătat că persoanele cu nivelul cel mai scăzut de seleniu au dezvoltat mai multe tumori şi au avut o incidenţă mai ridicată de recidivă a bolii. Deasemenea un risc mai mare de metastaze şi o rată generală mai mică de supravieţuire decât cele cu un nivel crescut de seleniu.

În plus, seleniul poate proteja inima. În primul rând reduce “vâscozitatea” sângelui şi prin diminuarea riscului formării de cheaguri. Ceea ce, la rândul său, scade riscul infarctului miocardic şi al atacului cerebral.

Seleniul creşte raportul colesterolului HDL (“bun”) faţă de colesterolul LDL (“rău”), ceea ce este esenţial pentru o inimă sănătoasă. Fumătorii şi cei care au avut deja un infarct sau un accident cerebral pot obţine nişte beneficii cardiovasculare foarte mari de pe urma suplimentării cu seleniu. Deşi tuturor ne poate fi folositor să luam seleniu într-un supliment zilnic cu vitamine şi minerale.

BENEFICII SUPLIMENTARE

Seleniul poate fi util în prevenirea cataractei şi a degenerescenţei maculare. Acestea sunt cauzele majore ale slăbirii vederii sau orbirii la persoanele în vârsta. Este vital şi pentru transformarea hormonului tiroidian, care asigură funcţionarea adecvată a fiecărei celule din corp, dintr-o formă mai puţin activă (numită T4) la forma sa activă (T3).

În afară de aceasta, seleniul este esenţial pentru un sistem imunitar sănătos. Ajută organismul să se apere de bacteriile şi virusurile nocive, precum şi de celulele canceroase.

Efectele lui imunostimulatoare pot juca un rol în combaterea virusului herpesului care este cauza herpesului facial şi a zonei zoster. Este studiată şi posibila sa eficacitate împotriva HIV, virusul care produce SIDA.

Combinat cu vitamina E, seleniul pare să aibă şi efecte antiinflamatoare. Aceşti 2 nutrienţi pot ameliora unele boli cronice, ca artrita reumatoidă, psoriazisul, lupusul şi eczemele.

CÂT DE MULT VĂ TREBUIE

Doza zilnică recomandată de seleniu este de 75 mcg pentru bărbaţi şi 60 mcg pentru femei. Poate fi necesară o doză terapeutică de până la 200 mcg pe zi pentru a obţine beneficii majore.

Dacă luaţi prea puţin
Solul cu un nivel scăzut de seleniu produce alimente care conţin un nivel relativ redus din acest nutrient. Un aport constant sub cantitatea recomandată ar putea duce la o incidenţă crescută a cancerului, la boli cardiace, la probleme imunitare şi la afecţiuni inflamatorii de tot felul, mai cu seamă cele care afectează pielea.

Cantităţi insuficiente de seleniu în timpul sarcinii ar putea creşte riscul defectelor congenitale (mai ales cele care vizează inima) sau, eventual, al sindromului morţii subite la sugari. Printre simptomele carenţei de seleniu se numără slăbiciunea musculară şi oboseala.

Dacă luaţi prea mult
Este greu de luat prea mult seleniu din dietă, dar dacă folosiţi acest mineral sub formă de supliment este important să reţineţi că marja de siguranţă dintre o doză terapeutică de seleniu (până la 350 mcg pe zi) şi o doză toxică (nu mai mult de 900 mcg) este mică în comparaţie cu cea a altor nutrienţi. Simptomele toxicităţii includ nervozitate, depresie, greaţă şi vărsături, un miros ca de usturoi al respiraţiei şi transpiraţiei, căderea părului şi a unghiilor.

MOD DE ADMINISTRARE

Majoritatea nutriţioniştilor sunt de acord ca doza optimă pentru o utilizare de lungă durată a seleniului ar trebui să fie între 100 şi 200 mcg pe zi.

Vitamina E sporeşte mult eficienţa seleniul; cei cu un risc de boli cardiace ar trebui să adauge în dieta lor alimente bogate în această vitamină.

Sursele cele mai bogate de seleniu sunt nucile de Brazilia, fructele de mare, pasăre şi carnea în general. Cerealele, mai cu seamă ovăzul şi orezul brun, pot conţine, de asemenea, cantităţi semnificative, în funcţie de conţinutul de seleniu al solului unde au crescut.

PRECAUŢII

  • Nu depăşiţi dozele recomandate; absorbţia pe termen lung a unor doze ridicate de seleniu – chiar şi numai 900 mcg pe zi – poate produce efecte secundare serioase, cum ar fi eczeme, greaţă, oboseală, căderea părului, o modificare a unghiilor şi depresie.
  • NU UITAŢI! Dacă suferiţi de o boală, sfătuiţi-vă cu medicul înainte de a lua suplimente.

INDICAŢII DE CUMPĂRARE

Dacă luaţi seleniu pentru efectele sale antioxidante, aveţi grijă să luaţi o formulă antioxidantă puternică. Astfel de preparate conţin seleniu şi alţi antioxidanţi puternici, cum ar fi acidul alfa-lipoic, coenzima Q10 , extracte din sâmburi de struguri şi din ceai verde, vitaminele C şi E şi beta-caroten.

DESCOPERIRI RECENTE

  • Studii recente arată că în laborator seleniul acţionează relativ repede, ajutând la creşterea şi moartea celulelor în proporţii normale şi protejându-le să devină canceroase. Cercetătorii cred că beneficiile seleniului de combatere a cancerului se pot manifesta rapid şi în organism.
  • Studiile pe şoareci arată că o deficienţă fie în seleniu, fie în vitamina E – ambele fiind antioxidanţi – poate activa un virus latent, declanşând boala. Probabil de aceea seleniul este eficient împotriva herpesului facial şi a zonei zoster, ambele fiind cauzate de reactivarea virusului herpesului.

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up