vitamina E

Suplimente Alimentare

Vitamina E

Vitamina E, un nutrient de o importanţă crucială cu proprietăţi antioxidante, oferă o multitudine de beneficii, printre care protecţie împotriva bolilor de inimă, a cancerului şi a unei serii de alte afecţiuni. Acţionand la nivel celular, vitamina E poate chiar încetini procesul de îmbătânire.

Vitamina E este un termen generic pentru un grup de compuşi similari, numiti tocoferoli, care apar în patru forme: alfa, beta gama şi delta. Alfa-tocoferolii sunt forma cea mai obişnuită şi cea mai puternică a vitaminei. Aceasta este solubilă în grăsime, aşa că ea este stocată pentru perioade relativ lungi de timp în organism, mai cu seamă în ţesutul gras şi în ficat.

Se găseşte doar în puţine alimente şi majoritatea acestora sunt bogate în grăsimi, fapt care îngreunează asigurarea necesarului de vitamină E dacă urmaţi o dieta săracă în grăsimi. Suplimentele pot fi de aceea foarte folositoare în obţinerea unor cantităţi optime din acest nutrient.

CUM ACŢIONEAZĂ?

Una dintre funcţiile de bază ale vitaminei E este protejarea membranelor celulare. Ea ajută, de asemenea, organismul să folosească seleniul şi vitamina K. Dar importanţa vitaminei E constă în potenţialul ei de combatere a bolilor ca antioxidant – ceea ce înseamnă că ea ajută la distrugerea sau neutralizarea radicalilor liberi, moleculele instabile de oxigen care deteriorează celulele.

PROFILAXIE

Aparând membranele celulelor şi acţionând ca antioxidant, vitamina E poate juca un rol în prevenirea cancerului. Unele cercetări arată că poate proteja împotriva bolilor cardiovasculare, printre care infarctul miocardic şi atacul cerebral. Reduce efectul nocival colesterolului LDL (“rau”) şi împiedică formarea cheagurilor de sânge. În plus, vitamina E poate oferi protecţie şi datorită faptului că ea acţionează pentru a reduce procesele inflamatorii care au fost asociate bolile de inimă.

Concluziile a două studii ample arată că poate reduce riscul bolilor cardiace cu până la 25-50 % şi ea poate preveni şi angina.
Descoperirile recente indică faptul că dacă vitamina E se ia împreună cu vitamina C se pot bloca unele dintre efectele dăunatoare ale alimentelor bogate în grăsimi.

Vitamina E – BENEFICII SUPLIMENTARE

Vitamina E protejează celule de vătămările produse de radicalii liberi. Aceasta îi determină pe unii clinicieni să creadă că ea poate întărzia procesul îmbătrânirii. Există dovezi şi ca ea îmbunătăţeşte funcţia imună la vârstnici. Combate toxinele din fumul de ţigară şi alţi poluanţi. Amână dezvoltarea cataractei şi încetineşte progresarea bolii Alzheimer şi eventual şi a bolii Parkinson.

Alte cercetări au constatat că vitamina E poate calma durerea puternică de picioare cauzată de o problemă circulatorie numită claudicaţie intermitentă. Ea poate alina durerea şi sensibilitatea premenstruală a sânilor. În plus, multe persoane semnalează că aplicarea cremelor sau uleiurilor care conţin vitamina E pe rănile de pe piele ajută la vindecarea lor.

CÂT DE MULT VĂ TREBUIE

Cu toate că nu a fost stabilită cantitatea zilnică recomandată de vitamina E, dozele sigure (DS) sunt de 4 mg pe zi la bărbaţi şi 3 mg pe zi la femei. Nivelul dozelor sigure poate fi suficient pentru a preveni o carenţă. Dar pentru a oferi efectul antioxidant maxim este nevoie de doze mai mari.

DACĂ LUAŢI PREA PUŢIN

Când nivelul vitaminei E consumate este sub DS recomandată, se poate produce o vătămare neurologică şi viaţa globulelor roşii din sânge poate fi scurtată. Oricum, este puţin probabil ca persoanele care au o dietă echilibrată să aibă carenţe.

DACĂ LUAŢI PREA MULT

Nu s-au descoperit efecte toxice din cauza unor doze mari de vitamina E Efecte minore. Durerea de cap şi diareea, au fost semnalate în cazuri rare. Dar nişte doze ridicate de vitamina E pot interfera cu absorbţia vitaminei A.

MOD DE ADMINISTRARE

Dozaj

Mulţi nutriţionişti recomandă că, pentru a beneficia de potenţialul vitaminei E de combatere a bolilor, să luaţi 250-500 mg pe zi sub formă de capsule sau pastile. Acest total include cantităţile obţinute dintr-o multivitamină. Dozele de până la 800 mg le sunt recomandate celor care au un risc ridicat de boli de inimă şi de anumite tipuri de cancer. Poate fi deosebit de eficientă când este luată cu vitamina C.

Indicaţii de utilizare

Încercaţi să luaţi suplimentele cu vitamina E la aceeaşi oră în fiecare zi. Combinând-o cu alimente, scădeţi iritarea stomacului şi creşteţi absorbţia acestei vitamine solubile în grăsime. Pentru utilizare locală, spargeţi o capsulă şi aplicaţi uleiul direct pe piele sau folosiţi o cremă din comerţ care conţine vitamina E.

ALTE SURSE

Germenii de grâu sunt o sură dietetică de vitamina E: 2 linguri conţin echivalentul a 40 mg. Cantităţile terapeutice de vitamina E se găsesc şi în uleiurile vegetale, alune, nuci şi seminţe (cum ar fi migdalele şi seminţele de floarea-soarelui), în zarzavaturile cu frunze verde-închis şi cereale integrale.

PRECAUŢII

  • persoanle care iau medicamente pentru subţierea sângelui (anticoagulante) sau aspirină ar trebui să consulte medicul înainte de a folosi vitamina E.
  • nu luaţi vitamina E două zile înainte şi două zile după o intervenţie chirurgicală.
  • NU UITAŢI: daca suferiti de o boală consultaţi medicul înainte de a lua suplimente.

INDICAŢII PENTRU CUMPĂRARE

  • căutaţi produşi care conţin “tocoferoli micsti”. Corpul absoarbe mai bine formele mixte/
  • alegeţi vitamina E “naturală”(“d-alfa”) şi nu sintetică (“dl-alfa”). Cea naturală – obţinută de obicei din boabe de soia – este mai eficientă şi trece mai uşor bariera sânge-creier.
  • pe unele etichete, dozele sunt în unităţi internationale (UI); o UI are 0,67 mg vitamina E.

DESCOPERIRI RECENTE

Într-un studiu pe mii de fumători, suplimentele cu vitamina E au redus riscul cancerului de prostată cu până la 33% şi mortalitatea cu până la 41%. Dozajul a fost de 33 mg pe zi. Chiar în doze mici au efecte protectoare.

Administrarea suplimentelor cu vitamina E poate întări sistemul imunitar al vârstnicilor. Într-un studiu pe 88 de subiecţi sănătoşi de peste 65 de ani, cei care au luat 135 mg de vitamina E zilnic au înregistrat creştere cea mai mare a reacţiilor imunitare (formarea de anticorpi pentru a combate bolile).

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up