venele varicoase

Afecţiuni

Venele varicoase

În mod obişnuit o problemă cosmetică invizibilă a picioarelor,venele varicoase arată ca nişte şnururi umflate,albăstrii,sub suprafaţa pielii.
Venele varicoase pot fi însoţite de dureri ale picioarelor,deşi durerea şi sensibilitatea pot fi slabe.

Adesea venele umflate sunt înconjurate de piele zgrunturoasă, iar în zona respectivă se pot forma sau aparea pe glezne şi coapse porţiuni mici de capilare revărsate –reţeaua de vene superficiale.Uneori,în venele varicoase pot apărea cheaguri de sânge,dar în general cheagurile din aceaste vene superficiale nu sunt considerate o ameninţare pentru viaţă.Femeile sunt predispose de două ori mai mult decât bărbaţii la apariţia venelor varicoase, iar dieta sau stilul de viaţă pot fi importante pentru prevenirea şi controlul bolii.

VENELE VARICOASE- CAUZE

Pereţii slabi ai venelor sau valve defecte în interiorul venelor pot împiedica circulaţia, astfel ca sângele se adună şi umflă venele. Mai rar, flebita(inflamarea unei vene) sau o structură anormală mostenită a venelor pot avea ca rezultat venele varicoase în formă de retea.

Boala tinde să se mostenească în familie şi mai poate fi redusă de hormoni, obezitate, sarcină, lipsa de mişcare,vârstă înaintată şi ridicarea greutăţilor.Constipaţia, hainele strâmte, încrucişarea picioarelor şi poziţia indelungată şezând sau în picioare pot mări riscul din cauza presiunii pe vene.

SIMPTOME

  • Vene albastre şerpuite, umflate, de obicei pe gambă, în spatele genunchiului sau pe partea interioară a coapsei
  • Dureri de picioare, mai ales după perioade lungi de stat în picioare
  • În cazuri severe, umflarea gleznelor

VENELE VARICOASE – PREVENIRE ŞI TRATAMENT

Fibrele insolubile favorizează regularitatea şi reduc încordarea în timpul defecaţiei. Încordarea contribuie la venele varicoase prin creşterea presiunii abdominale şi blocarea circulaţiei sângelui de la picioare. Fibrele solubile, precum pectina, guma şi psyllium, sunt deosebit de utile la uşurarea eliminării prin aglomerarea reziduurilor şi favorizarea contracţiilor în tractul digestiv.

Se crede că vitamina C este benefică pentru venele varicoase prin asocierea cu o flavonoidă antioxidantă pentru a fortifică pereţii vaselor de sânge şi apără de deteriorarea oxidativă, care poate compromite tăria venelor. O mulţime de flavonoide, în special cele abundente în citrice, pot susţine structura venelor prin reducerea fragilităţii şi lipsei de etanşeitate.

Se crede că hesperetina, o flavonoidă din citrice, intensifică acţiunile vitaminei C şi poate fi necesară pentru funcţionarea optimă a capilarelor. Diosmina, o flavonoidă existentă în rozmarin şi citrice, poate preveni fragilitatea vaselor de sânge, care poate duce la vene varicoase. Şi o flavonoidă din grepfruitul alb, numită naringenina, poate intensifica sănătatea vaselor de sânge.

Conform unor cercetări preliminare, rutinozida, o flavonoidă existentă în mere şi hrişcă, poate menţine sănătatea vaselor de sânge prin întărirea membranelor celulelor şi a ţesutului structural. În studii de laborator,quercitina, o flavonoidă foarte activă (strans legată de rutinozida, hesperetina şi diosmina şi care se găseşte în ceapa roşie şi în afine),a prezentat puternice proprietăţi antiinflamatoare, care pot proteja împotriva venelor varicoase.

Alţi antioxidanţi sunt în studiu pentru beneficiile lor în ceea ce priveşte sănătatea venelor, cum sunt polifenolii din ceaiul verde şi vitamina E (un antioxidant puternic existent în avocado şi uleiul de măsline),care pot fi importanţi pentru sănătatea vaselor de sânge fortificarea capilarelor. Şi,în sfârşit, cercetătorii cred că venele varicoase pot beneficia de compuşii tanini (numiţi şi proanthocyanidine), deoarece aceşti antioxidanţi sunt incorporaţi în membranele celulelor unde se crede că se protejează împotriva deteriorării produse de radicalii liberi.

Ce mai puteţi face

Exersaţi, dar evitaţi activitătţle care supun picioarele la şocuri mari. E mai bine să mergeţi pe jos, să mergeţi cu bicicleta sau să înotaţi decât să alergaţi. Dacă ridicaţi haltere sau gantere, nu folosiţi unele prea grele. Ori de cate ori puteţi, staţi cu picioarele ridicate, pentru a evita acumularea sângelui în vene.

Nu staţi mult timp în picioare sau jos şi nu staţi cu picioarele incrucişate . Nu purtaţi haine sau încalţăminte prea strâmtă, inclusiv curele sau colanţi. Aceste obiecte presează venele din picioare şi împiedică sângele să se deplaseze în sus.

SUPLIMENTE ALIMENTARE

Dacă aveţi vene varicoase, administrarea de vitamina C împreună cu flavonoide ( carea ajută organismul să folosească vitamina C ) şi vitamina E poate ameliora circulaţia sângelui şi fortifică pereţii venelor şi capilarelor.

La aceste vitamine puteţi adăuga gotu kola – o plantă medicinală extrem de valoroasă în caz de varice, deoarece stimulează circulaţia sângelui, măreşte tonusul ţesuturilor conjunctive din jurul venelor şi menţine supleţea vaselor de sânge. Afinul completează foarte bine gotu kola, cele două plante fiind comercializate adesea sub forma unui supliment.

În loc de afin şi gotu kola puteţi folosi castan sălbatic, care menţine sub control inflamaţia şi umflarea venelor şi reduce acumulările de lichid.

Suplimentele care vă ajută cel mai mult pot fi luate pe termen nedefinit. Rezultatele pot apărea abia dupa trei luni.

Dozaj recomandat pentru suplimente:

Vitamina C/ flavonoide
Dozaj: 500 mg vitamina C şi 250 mg flavonoide de două ori pe zi.
Vitamina E
Dozaj: 250 mg de două ori pe zi.
Atenţie: Consultaţi medicul dacă luaţi anticoagulante.
Gotu kola
Dozaj: 200 mg extract sau 400- 500 mg plantă crudă de trei ori pe zi.
Atenţie: A nu se folosi în timpul sarcinii.
Sfat: Alegeţi un produs standardizat cu 100% asiaticozide.
Afin
Dozaj: 80 mg extract de trei ori pe zi.
Sfat: Alegeţi un produs standardizat cu 25% antocianozide.

PLANTE

ATENŢIE! Nu folosiţi simultan plantele din lista următoare.

Uz intern

PENTRU TONIFIEREA VENELOR ŞI PENTRU ACŢIUNEA ANTIINFLAMATORIE

  • Castan sălbatic Tablete, echivalentul a 1,5 g de castană uscată, standardizate pentru conţinutul de aescina. Luaţi 2-3 tablete pe zi.
  • Ginkgo (tinctura) Luaţi 15 picături într-un pahar cu apă, de 3 ori pe zi, înainte de mese.
  • Ghimpe (capsule, 50 mg) Luaţi 3 capsule pe zi cu multă apă, la mese.
  • Vita-de-vie Tablete, capsule, până la echivalentul a 24 g de seminţe uscate pe zi standardizate pentru conţinutul de antocianidine.
  • Cuisoare (tinctură) Luaţi 35 de picături într-un pahar cu apă, de 3 ori pe zi, la mese.
  • La recomandarea unui specialist în medicina plantelor – Ghimbir

Uz extern

  • Castan sălbatec Aplicaţi creme sau geluri pe bază de castan sălbatec de 2- 3 ori pe zi, conform instrucţiunilor de pe etichetă.
  • Chiparos Adaugaţi 3 picături de ulei esenţial la 10 ml de ulei de migdale dulci şi masaţi zona afectată.
  • Hamamelis Masati uşor cu un unguent sau gel pe bază de hamamelis zona afecatată, o dată pe zi conform intrucţiunilor de pe etichetă.

TERAPII ALTERNATIVE

Tratamentul individual

HOMEOPATIE

  • ,,Picioare grele’’, cu hipersensibilitate la atingere şi fragilitate a capilarelor, timp de 3 luni.
  • ,,Picioare grele’’, cu tendinţa de hemoroizi: Aesculus 5CH, 3 granule seara, în cure de trei luni.
  • Varice dureroase, cu nevoia de a ridica picioarele: Vipera 5CH , 3 granule dimineaţa şi seara. Atenţie, nu depăşiţi 15 zile de tratament.
  • Probleme ale circulaţiei cerebrale: Baryta carbonica 7CH, o doză pe săptămână.

FITOTERAPIE

  • Varice: EPS Castan şi Viţa-de-vie roşie în părţi egale, o linguriţă de două ori pe zi. Sub forma de infuzie sau pudră: viţa-de-vie roşie, ghimpe, sulfina galbenă, coacaz negru, hamamelis, măslin (frunze) etc.

Specialişti

  • Pentru tratarea ,,terenului’’ bolii: un acupunctor, un fito-aromaterapeut, un homeopat, un auriculoterapeut, un naturopat.
  • Pentru corectarea eventualelor probleme privind postura corporală sau legate de musculatura şi schelet: un osteopat, un chiropractor, un kinetoterapeut, un fasciaterapeut, un maseur (pentru drenaj limfatic).
  • Pentru ameliorarea circulaţiei practicaţi o gimnastică energica: taiji quan, qi gong, yoga.

ALIMENTAŢIA

Consumaţi din belşug:

  • Linte, rodii, sfeclă, sparanghel – pentru fibre dietetice
  • Cereale integrale, citrice, fructe de pădure, mere, struguri- pentru flavonoide
  • Fructe de pădure – pentru tanini
  • Ardei. Broccoli, citrice, fructe de pădure – pentru vitamina C

Reduceţi consumul de:

  • Carbohidrati rafinaţi (prăjituri, biscuiţi)

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up