gripa

Afecţiuni

Gripa şi răceala

Gripa sau răceala obişnuită este ceva ce am avut cu toţii şi prezenţa ei a chinuit omenirea de la începutul timpului. Şi, până acum, nu a putut fi înlaturată.
Răceala obişnuită este o infecţie foarte contagioasă care începe adesea ca o iritare a gâtului, nas înfundat şi culmineaza cu ochii roşii şi lacrimoşi, strănut, tuse, dureri în gât, guturai, congestie, durere slabă de cap şi o stare generală de oboseală şi de rău.

Răcelile cauzează rareori complicaţii serioase, cu excepţia infecţiilor urechilor la copii. Totuşi, ele pot exacerba astmul şi pot cauza infecţii ale tractului respirator inferior cum sunt bronşitele şi pneumonia ( în special la bătrâni, care sunt adesea foarte predispuşi la infecţii). În general, o răceală va ceda dupa cinci până la zece zile. Americanii, de pildă, răcesc aproximativ de două până la patru ori pe an.

Cu o medie anuală de 20000 de decese pricinuite de complicaţiile gripei în Statele Unite, virusul gripei este cu siguranţă mai periculos decât o răceală obişnuită. Simptomele gripei includ dureri ale muşchilor, ale încheieturilor, febră mare, oboseală, durere de cap, gât inflamat şi, uneori, o tuse seacă neproductivă. Copiii mici, sugarii, bătrânii şi persoanele cu boli grave care iau medicamente imunosupresoare prezintă un risc mărit de apariţie a complicaţiilor cum sunt pneumonia şi alte infecţii respiratorii.

Cauze

Răcelile şi gripa, care sunt cauzate de virusi de tipuri diferite, sunt foarte contagioase: virusii se pot imprăştia prin aer şi prin contact cu obiecte cum sunt telefonul sau clanţele de la uşi. Anumiţi factori pot predispune o persoană la contractarea unei infecţii: extenuarea (apărarea imunitară nu mai funcţioneză eficient), o boală, stres prelungit, expunere la fum de ţigară, smog sau alţi poluanţi din mediu înconjurător care pot deteriora cilii (structuri mici, ca firele de păr, care filtrează aerul) precum şi o spălare incorectă sau insuficient de frecventă a mâinilor.

Gripa şi răceala – SIMPTOME

  • Congestie la nivelul capului şi pieptului;
  • Stranuturi şi tuse;
  • Dureri în gât;
  • Scurgeri nazale apoase;
  • Dureri musculare;
  • Febră şi frisoane;
  • Dureri de cap;
  • Oboseală.

PREVENIRE ŞI TRATAMENT

Atât pentru răceala, cât şi pentru gripă, elementele-cheie pentru grăbirea refacerii sunt consumul multor lichide, multă odihnă şi consumul de alimente nutritive. De asemenea, stabilirea unui stoc de alimente hrănitoare poate fi linia principală de apărare în sarcina dificilă de prevenire a răcelii şi gripei.

Luteolina, o flavonoidă existentă în rozmarin, salvie, cimbru şi anghinare, poate acţiona ca o antihistamină naturală prin afectarea eliberării de histamină, o substanţă chimică considerată a fi una dintre cauzele congestiei şi a altor simptome respiratorii. Studiile arată că flavonoida quercitina are un rezultat similar. Quercitina este legată şi de o sănătate optimă a plămânilor.

Pentru combaterea virusilor care cauzează aceste doua boli, este util să se menţină un sistem imunitar puternic. Medicina populară susţine consumul usturoiului pentru a ajuta la prevenirea infecţiilor respiratorii obişnuite, deşi, în prezent, există puţine dovezi care să susţină această părere.

Proprietaţile vitaminei C şi zincului de a mări imunitatea pot ajuta corpul în combaterea răcelilor obişnuite şi gripei. De asemenea, vitamina C funcţioneaza ca o antihistamină naturală. Încercaţi să mâncaţi şi alimente bogate în mineralul antioxidant seleniu: studii preliminare arată că deficitul de seleniu poate prelungi simptomele gripei, inclusiv durata bolii şi inflamarea plămânilor.
Dacă aţi făcut deja una dintre aceste boli, o farfurie de supă de pui vă poate oferi o ameliorare temporară. Şi natura patrunzătoare a aunor alimente cum sunt ardeii iuti, ghimbirul, hreanul şi mustarul poate oferi o ameliorare imediată a congestiei nazale prin desfundarea căilor respiratorii.

Alte recomandări

Spălaţi-vă des pe mâini, pentru a reduce riscul infecţiilor. Gândiţi-vă la posobilitatea de a face un vaccin antigripal. Deoarece imunitatea virală se instalează în şase-opt săptămâni, ar trebui să vă vaccinaţi toamna, înainte de a incepe sezonul gripelor. În fiecare an apar alte tipuri de gripă, aşa că va trebui să faceţi vaccinul în fiecare an. Beţi multe lichide pentru a fluidiza flegma, care va fi astfel mai uşor de expectorat. În timpul iernii folosiţi un umidificator de aer pentru a combate uscaciunea din interior sau pastraţi o umiditate crescută în cameră cu ajutorul unui ceainic electric lăsât fără capac sau al unui vaporizator în care ati adaugat cateva picături de ulei de eucalipt sau de arbore de ceai.

SUPLIMENTE ALIMENTARE

Administrarea unui supliment cu multivitamine şi multiminerale în timpul iernii sprijină sistemul imunitar şi ne protejează împotriva infecţiilor.
Suplimentele menţionate mai jos ajută organismul să combată virusurile răcelii şi gripei, ele nu inlătură simptomele.

Din acest motiv, s-ar putea sa nu vă simţiţi mai bine imediat dupa ce le luaţi, dar probabil va veţi vindeca mai repede. În unele cazuri, un tratament aplicat prompt poate înăbuşi răceala sau gripa de la primele semne.
Începeţi să luaţi suplimente când apar primele simptome şi, dacă nu se indică altfel, continuaţi administrarea până la vindecare.

Contrar credinţelor populare, vitamina C nu previne răceala, dar îi poate scurta durata sau poate minimiza simptomele.
Pastilele masticabile cu zinc ajută şi ele la combaterea răcelii, putănd chiar să distrugă virusul.

PLANTE

ATENŢIE! Nu folosiţi simultan plantele din lista următoare
Uz intern
Pentru calmarea tusei : Lumânărică, soc, cimbru, nalbă, toporaş, roua-cerului.
Pentru întărirea sistemului imun: Echinacea, soc, usturoi,
Pentru combaterea febrei: Măceş, salcie
Pentru stare generală proastă, fatigabilitate şi convalescenţă: Ginseng american, ovăz, rozmarin, cătină, ginseng siberian
Pentru calmarea iritaţiei provocate de guturai: Cimbru, nalbă-mare, rozmarin

Uz extern

  • Lavandă Amestecaţi 3 picături de ulei esenţial in 10 ml de ulei excipient. Masaţi pieptul, spatele, gâtul şi tâmplele la fiecare 2-4 ore;
  • Eucalipt Amestecaţi 3 picături de ulei esenţial in 10 ml de ulei excipient. Masaţi pieptul, spatele, gâtul şi tâmplele la fiecare 2-4 ore. Adăugaţi 2-3 picături de ulei esenţial într-un castron cu apă fierbinte. Acoperiţi-vă capul cu un prosop şi asezaţi-vă deasupra castronului,inhalaţi adânc, 10 minute;
  • Arbore de ceai (ulei esenţial) Urmaţi instrucţiunile pentru inhalaţii de la eucalipt de mai sus.

ALIMENTAŢIE

Consumaţi din belşug:

  • Ceapă, roşie, fructe de pădure, mere, prune – pentru quercitină
  • Ardei, căpşuni, citrice, kiwi – pentru vitamina C
  • Carne de pui, carne de vită, nuci, caju – pentru zinc.
  • preluare: Porşia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up