gimnastica blanda

Terapii Alternative

Gimnastica blândă

Gimnastica blândă este un termen generic pentru mai multe tehnici corporale, precum metodele Feldenkrais, Pilates sau Mézières, precum şi yoga. Ele constau în exerciţii fizice care vă permit să vă conştientizaţi corpul şi contribuie la reperarea tensiunilor musculare, în vederea eliminarii lor.

Gimanastica blândă – PRINCIPII

  • Gimnastica blândă acţionează asupra tensiunilor, fie ele musculare, nervoase sau psihice, prin posturi realizate mai ales la sol. Fără a căuta efortul de dragul efortului, tehnica vizează destinderea rigidităţilor şi atenuarea disconfortului prin întinderi blânde, mişcări lente, repetate şi exercitii de respiraţie. Astfel, coloana vertebrală redevine suplă, articulaţiile îşi regăsesc mobilitatea, iar muşchii, tonicitatea.
  • Cele trei părţi fundamentale ale corpului – capul, pieptul şi abdomenul – sunt reconectate, ceea ce reprezintă premisa indispensabilă pentru reconstituirea unei unităţi fizice pierdute sau uitate. Sunt conştientizate şi alte zone ale corpului, adeseori neglijate, precum picioarele, spatele sau ochii.
  • Gimnastica blândă cere concentrare si repetare. Repetiţia induce o anumită memorie organismului: cu cât practica e mai regulată, cu atât ameliorările sunt mai durabile.
  • Absenţa unor obiective precise şi respingerea oricărei performanţe, oricărei competiţii uşurează practicarea şi contribuie la redescoperirea posibilităţilor fizice ale oricui.

CE TRATEAZĂ GIMNASTICA BLÂNDĂ

  • În cazul unor tensiuni dureroase sau înţepeniri, gimnastica blândă vă ajută să vă dezvoltaţi şi restructuraţi propriul corp şi să controlaţi consecinţele stresului.
  • Dacă resimţiţi efectele nefaste ale vieţii moderne – scădere a capacităţii respiratorii, cardiace şi fizice din cauza sedentarismului, a dezechilibrelor provocate de ciugulirea frecventă de snackuri şi de proasta alimentaţie – aveţi tot interesul să practicaţi exerciţiile fizice propuse. Forţându-vă organismul să ardă mai multe calorii, contribuiţi la buna sa funcţionare.
  • Dacă suferiţi de reumatism sau dacă organismul vă este slăbit de boală, gimnastica blândă vă va aduce alinare.
  • Recurgeţi la gimnastica blândă şi dacă doriţi să vă recapătaţi încrederea în dvs sau, pur şi simplu, să vă amelioraţi starea de spirit.

CONTRAINDICAŢII

  • Cu excepţia persoanelor care suferă foarte tare sau a celor care nu mai au, într-adevăr, nici pic de forţă fizică, oricine poate practica gimnastica blândă.
  • Persoanele cu reumatism trebuie să-şi menajeze articulaţiile, evitând, de exemplu, să stea prea mult cu genunchii îndoiţi.

ATENŢIONĂRI

Gimnastica blândă solicită acele regiuni ale corpului pe care nu obişnuiţi să le solicitaţi zilnic, sau vă pune muşchii să lucreze într-un mod foarte precis. Nu forţaţi niciodată.

GĂSIREA UNUI SPECIALIST

Puteţi să vă informaţi în rândul kinetoterapeuţilor sau al practicanţilor metodei Feldenkrais pentru a găsi un specialist.

CE SPUN STUDIILE

  • Analizele globale făcute de diverse studii au permis să se demonstreze, cu o mică marjă de eroare, impactul pozitiv al exerciţiilor fizice moderate şi repetate asupra prevenirii bolilor cardiovasculare şi a accidentelor vasculare cerebrale (adică invers decât în cazul sportului intensiv), asupra obezităţii şi a diabetului de tip II, precum şi asupra osteoporozei.
  • Anumite studii, mai puţin concludente, au demonstrat un efect pozitiv asupra prevenirii cancerului, mai ales a celui de colon.
  • Diferitele exerciţii de gimnastică îi ajută şi pe pacienţii cu artroză sau oboseală cronică – iată un fapt recunoscut, fără să fie stabilit oficial. Exerciţiile au un efect clar şi asupra moralului persoanelor deprimate sau cu suferinţe cronice.

CUM SE DESFĂŞOARĂ O ŞEDINŢĂ

  • Specialistul începe prin a vorbi cu dvs. despre starea dvs. fizică, înainte de a vă propune exerciţii de respiraţie, încălzire şi stretching.
  • Începeţi apoi o activitate de conştientizare a tensiunilor prin executarea de mişcări de gimnastică, menţinerea posturii în poziţie alungită pe sol sau utilizarea de diverse materiale (mingi).
  • Unii specialişti încheie şedinţa cu un masaj sau un schimb de impresii.
  • Fiecare şedinţă durează între 45 de minute şi o oră, cel puţin o dată pe săptamână.

GIMNASTICA HOLISTICĂ® A DOCTORULUI LILY EHRENFRIED

Gimnastica holistică® este o modalitate de a întelege că toate părţile corpului sunt legate una de alta. Ea vizează conştientizarea de sine prin mişcare şi prin respiraţie.

  • Cu ajutorul exerciţiilor, practicanţii vor descoperi că pot să respire fără să forţeze, lăsând suflul să vină, pentru a ajunge la ceea ce se cheamă respiraţie ternară (o apnee scurtă urmează expiraţiei), unul dintre elementele fundamentale ale gimnasticii holistice.
  • Şedinţele se desfăşoară în grup; specialistul explică gesturile care trebuie făcute, fără să le arate. Vă revine dvs. misiunea de a le reconstitui: această metodă permite rapida reperare a blocajelor care împiedică executarea perfectă a exerciţiilor.
  • Instrumentele, precum pernuţele sau mingile, sunt utilizate pentru a contribui la relaxarea tensiunilor.

TEHNICA ALEXANDER

Deblocarea proastelor obiceiuri gestuale şi posturale este posibilă dacă veţi conştientiza faptul că mintea conduce corpul, şi nu coloana vertebrală.

  • Aceasta gimnastică a fost creată de către un actor shakespearean, Frederick Matthias Alexander (1869-1955), care s-a dovedit a fi afon şi a fost obligat să renunţe la profesie. Pentru a-şi recăpăta vocea, a pus la punct o metoda asemănătoare celor ale lui Feldenkrais şi Thérèse Bertherat.
  • Ghidat de atingerea şi cuvintele specialistului, elevul învaţă să execute toate gesturile cotidiene, reducând la minimum tensiunile acumulate în axa cap-gât-trunchi. Mişcările corpului devin astfel mai ample, mai agile.
  • Cercetările clinice au dovedit o anume eficacitate a acestei metode asupra respiraţiei şi a mobilităţii persoanelor în vârstă.

EUTONIA® GERDEI ALEXANDER

Condamnată de medicină încă de la vârsta de 17 ani, Gerda Alexander (1908-1994) a creat această metodă de gimnastică pentru a ameliora reumatismul articular graţie mişcării şi relaxării.

  • Caracteristică eutoniei este aceea că îşi propune nu atât atenuarea tensiunilor, cât coabitarea cu tensiunile corecte. Tensiunea este înţeleasă în sensul de tonus, de activitate musculară minimală în stare de repaus.
  • Este o metodă care permite identificarea, apoi dezvoltarea celui mai corect tonus pentru fiecare postură. Pentru aceasta, trebuie să fiţi atent la tensiunile dvs. şi să vedeţi care dintre posturi le sporesc şi care le atenuează. În sfârşit, specialistul vă va invita, fără să vă dea directive, să stabiliţi nivelul optim de tensiune (tonus).
  • Eutonia ameliorează funcţionarea generală a organismului, autoreglarea sa, şi pune în evidenţă somatizarea (prin dureri de spate, mai ales) problemelor de ordin psihologic.

METODA ELIBERĂRII DIN ARMURI SAU MEC®, CREATĂ DE MARIE-LISE LABONTÉ

Înrudită cu eutonia®, MEC® consideră că tensiunile, dacă au avut timp să se acumuleze şi să se înrădăcineze, sunt regrupate în armuri, atât fizice, cât şi psihice.

  • Anumite interdicţii din copilărie se transformă la maturitate în adevarăte blocaje. Pentru a le distruge, trebuie să ne dezvăţăm de acele interdicţii. Corpul trebuie învăţat să uite ceea ce a învăţat, obligându-l să asculte din nou.
  • Astfel, eliberarea din armuri trece printr-o etapă a renunţării. Aceasta pentru a resimţi din plin toate tensiunile din corp, apoi printr-o practicare a exerciţiilor corporale menite să rafineze percepţia.
  • Fiecare şedinţă se termină printr-o analiza a emoţiilor şi tensiunilor resimţite, legate de originea armurilor. MEC® este o formă de psihoterapie prin intermediul corpului.

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up