cromul

Suplimente Alimentare

Cromul

Microelementul mineral crom a fost lăudat ca adjuvant în slăbire, în formarea muşchilor, eficient în tratarea diabetului şi o armă împotriva bolilor de inimă.
Cu toate că este esenţial pentru creştere şi pentru menţinerea sănătăţii, beneficiile lui sunt înca controversate.
Cromul este un microelement mineral care apare în diferite forme chimice. Cum majoritatea dietelor au carenţe de crom, suplimentele merită să fie luate în considerare.

Cromul ajută organismul să folosească insulina, un hormon care transportă zahărul din sânge spre celule, unde este ars ca combustibil. Dacă are suficient crom, organismul foloseşte insulina eficient şi menţine un nivel normal al glicemiei. Cromul intervine şi în metabolismul proteic şi lipidic.

PROFILAXIE

Cromul poate preveni diabetul la persoanele rezistente la insulină. Această afecţiune face organismul mai puţin sensibil la efectele insulinei, aşa că pancreasul trebuie să producă tot mai multă insulină, pentru a menţine nivelul zahărului din sânge.
Când pancreasul nu mai poate face fată cerinţei corpului pentru un surplus de insulină, apare diabetul de tip II.

Cromul poate preintâmpina această boală, permiţând organismului să folosească insulina mai eficient. El ajută şi la descompunerea grăsimilor, aşa ca poate să reducă nivelul colesterolului LDL (“rău”) şi să-l crească pe cel al colesterolului HDL(“bun”), scăzând astfel riscul bolilor cardiace.

BENEFICII SUPLIMENTARE

Cromul poate înlătura durerile de cap, irascibilitatea şi alte simptome ale hiperglicemiei, menţinând un nivel normal al zahărului în sânge. Pe diabetici îi poate ajuta să-şi regleze glicemia. Cromul poate ajuta şi la scăderea nivelului lipidelor şi la reducerea riscului bolilor arteriale coronariene.

Beneficiile cele mai controversate ale acestui mineral se referă la pierderea în greutate şi la formarea muşchilor. Anumite studii indică faptul ca nişte doze mari de picolinat de crom pot ajuta la reducerea greutăţii sau la creşterea masei musculare. Altele nu au evidenţiat nici un fel de beneficii. În cel mai bun caz, dacă sunt combinate cu o dietă adecvată şi exerciţii regulate, suplimentele minerale pot oferi un uşor avantaj celor care vor să slăbească. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a stabili rolul cromului în acestă privinţă.

CÂT DE MULT VA TREBUIE

Nu s-au stabilit cantităţi recomandate pentru crom, dar oamenii de ştiinţă cred că 50-200 mcg pe zi pot preveni o deficienţă la adulţi. O doză zilnică de crom de 200 mcg din alimente ar fi greu de obţinut chiar pentru cineva care are o dietă sănătoasă şi variată.

Dacă luaţi prea puţin
O carenţă de crom poate duce la folosirea ineficientă a insulinei. Lipsa cromului ca atare nu este probabil o cauză a diabetului, dar poate declanşa boala la cei care au o sensibilitate în acest sens. În plus, la persoanele cu carenţă de crom pot apărea anxietate, un metabolism slab al aminoacizilor şi un nivel mare de trigliceride şi colesterol.

Dacă luaţi prea mult
Suplimentele cu crom nu par să aibă efecte adverse nici în doze mari. Deşi există anumite îngrijorări ca megadozele pot afecta absorbţia fierului şi a zincului. Acest lucru poate fi de obicei corectat prin administrarea unui surplus de fier sau zinc prin dietă sau suplimente. Suplimentele care conţin crom sub formă de picolinat (dar nu alte forme găsite în suplimente) au fost asociate cu cancerul şi probabil că vor fi interzise în unele ţări.

MOD DE ADMINISTRARE

Dozaj
Suplimentele cu crom se găsesc în general în doze de 200 mcg. Această este cantitatea pe care ar trebui s-o luaţi pentru a vă menţine o sănătate generala bună, mai ales atunci când urmaţi o cură de slăbire sau pentru a îmbunătăţi eficacitatea insulinei.

Luaţi crom în doze de 200 mcg cu mâncare sau un pahar plin cu apă pentru a reduce riscul iritării stomacului. Cromul se absoarbe mai bine dacă este combinat cu alimente bogate în vitamina C (sau dacă este luat cu un supliment de vitamina C). Suplimentele cu carbonat de calciu sau antacizi pot reduce absorbţia cromului.

Să nu vă lasaţi derutaţi de etichetele de pe ambalajul suplimentelor care spun că un tip de crom – fie el picolinat sau polinicotinat – este absorbit mai bine decât altul. Aceste lucru nu a fost documentat.

Printre alimentele care conţin crom se numără cerealele integrale, cartofii, prunele uscate, untul de arahide, nucile, alunele, fructele de mare şi drojdia de bere. Dietele sărace în grăsime pot avea mai mult decât cele bogate în grăsime.

PRECAUŢII

  • diabeticii ar trebui să se consulte cu medicul înainte de alua crom. Acest mineral poate modifica dozele de insulină sau alte medicamente specifice.
  • NU UITAŢI: dacă suferiţi de o boală, consultaţi medicul înainte de a lua suplimente.

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up