boli ale gingiilor

Afecţiuni

Boli ale gingiilor

Există două tipuri principale de boli ale gingiilor: gingivita şi periodontită.

Gingivita – caracterizată prin gingii dureroase şi inflamate – apare atunci când bacteriile din gură alcătuiesc un strat subţire şi lipicios numit placă, ce acoperă dinţii şi gingiile. Daca nu luaţi măsuri, placa se transformă în tartru, un înveliş dur, mineral, care erodează ţesuturile gingivale.

Cu timpul, aceasta duce la o problemă mai gravă – şi mai dificil de tratat – numită periodonită (sau paradontoză). În stadiul avansat al bolii periodontale, gingiile se retrag şi în jurul dinţilor se formează mici cavităţi, permiţând bacteriilor să erodeze osul pe care sunt ancoraţi aceştia. Uneori, gingiile sângerânde pot fi semnul unei afecţiuni mai serioase, deci nu ignoraţi simptomele.

CAUZE

Igiena orală deficitară – inclusiv spălatul sau clătitul necorespunzător pe dinţi şi folosirea inadecvată a aţei dentare – este principala cauza a afecţiunilor gingivale. Alţi factori care favorizează problemele sunt o alimentaţie bogată în zahăr, carenţa severă de vitamina C sau de alte substanţe nutritive şi fumatul (substanţele chimice din fumul de ţigară afectează gingiile şi dinţii).

Unele medicamente pot înrăutaţi starea gingiilor, deoarece inhibă producţia de salivă, care ajută la îndepărtarea bacteriilor şi a zaharurilor. La unele persoane sunt implicaţi şi factori genetici. Femeile sunt mai predispuse la îmbolnavirea gingiilor în timpul sarcinii şi al menopauzei, din cauza schimbărilor hormonale. Diabetul şi alte boli cronice care scad rezistenţa la infecţii pot mări riscul apariţiei gingivitei şi periodontitei.

SIMPTOME

  • Sângerari ale gingiilor după periaj
  • Gingii roşii, inflamate şi dureroase
  • Dureri de dinţi
  • Respiraţie urât mirositoare sau gust neplăcut în gură, în mod constant
  • Dinţi mobili sau căderea dinţilor.

PREVENIRE ŞI TRATAMENT

Prima linie de apărare împotriva bolilor gingiilor este acţiunea curăţitoare a salivei din gură, care înlătură particulele de hrană, bacteriile şi acizii, şi aduce minerale care refac suprafaţa dinţilor. Bând multă apă şi clătindu-vă gura după mese încurajaţi acest proces şi evitaţi uscarea gurii. Apa fluorurată de la robinet este mai bună în acest sens decât apa îmbuteliată, care nu conţine, în general, cantităţi semnificative de fluor.

Unele dovezi sugerează ca o componentă de tip carbohidrat din ciupercile shiitake poate reduce formarea plăcii, deşi cercetările sunt abia la început. Mestecatul gumei fără zahăr, îndulcită cu xylitol, poate preveni cariile prin inhibarea creşterii bacteriilor care produc deteriorarea dinţilor şi reducerea plăcii.

Calciul e piatra de temelie a unor dinţi solizi, rezistenţi şi poate proteja împotriva inflamaţiei gingiilor. Cercetările au arătat că adulţii, mai ales cei între 20 şi 40 de ani, care consumă cel mai puţin calciu (sub 500 mg/zi) prezintă un risc dublu de inflamare a gingiilor.

Alimentele bogate în fibre insolubile pot ajuta la eliminarea particulelor de hrană dintre dinţi şi din pliurile gingiilor. Alimentele crocante, fibroase, ca morcovii, pot curaţa dinţii şi stimula ţesutul gingiilor.

Vitamina C este esenţială pentru gingiile sănătoase şi poate accelera vindecarea tăieturilor şi inflamaţiilor din gura. Unii experţi cred că nivelurile scăzute de aminoacid lizină contribuie la apariţia aftelor.

SUPLIMENTE ALIMENTARE

O serie de suplimente, folosite împreună, ajută la vindecarea gingiilor dureroase şi sângerânde. Sănătatea gingiilor depinde de mulţi factori, aşa că primul pas ar fi să luaţi în mod regulat o formulă cu multivitamine si multiminerale. Puteţi adăuga unul sau mai multe din suplimentele recomandate. Rezultatele ar trebui să se vadă în două săptămâni. Persoanele predispuse la boli ale gingiilor pot lua suplimente pe termen lung, în scopuri profilactice.

Aportul zilnic de antioxidanţi precum vitamina C, flavonoidele şi coenzima Q10 protejează celulele ţesuturilor gingivale şi accelerează vindecarea. De asemenea, ele stimulează imunitatea, ţinând sub control bacteriile care atacă gingiile. Studiile asupra coenzimei Q10, de pildă, arată că aceasta reduce adâncimea cavităţilor formate în jurul dinţilor; acest lucru stabilizează dinţii şi permite o vindecare mai rapidă după intervenţii chirurgicale.

Alte studii sugerează că vitamina C şi flavonoidele fortifică ţesuturile conjunctive din gingii şi reduc inflamaţia, fiind mai eficiente dacă se folosesc împreună.

În plus, diversele tratamente topice reduc inflamaţia şi sângerarea gingiilor. Când luaţi o capsulă cu vitamina E, împungeţi-o cu un cuţit sau o foarfecă şi frecaţi cu uleiul ţesutul inflamat, pentru a calma zona şi a grăbi vindecarea. A doua zi, în loc de vitamina E, aplicaţi pe gingii acid folic lichid, folosind un beţişor cu vată. Apoi, cu o periuţă de dinţi foarte moale, frecaţi uşor baza gingiilor cu pulbere de vitamină C. Aceste tratamente topice trebuie efectuate de două ori pe zi, după spălatul pe dinţi.

Dozaj recomandat

Vitamina C/flavonoide
Dozaj: 1000 mg vitamina C şi 500 mg flavonoide de două ori pe zi.
Sfat: Reduceţi doza de vitamina C dacă aveţi diaree.
Vitamina E
Dozaj: 250 mg de două ori pe zi.
Precauţie: Consultaţi medicul dacă luaţi anticoagulante.
Sfat: Perforaţi capsula şi frecaţi-vă pe gingii cu conţinutul ei, înainte de a-l înghiţi; alternaţi cu tratamentul cu acid folic, din 2 în 2 zile.
Coenzima Q10
Dozaj: 50 mg o data pe zi.
Sfat: Pentru o absorbţie cât mai eficientă, luaţi-o la masa.
Acid folic lichid
Dozaj: Cufundaţi un beţişor cu vată în lichid şi aplicaţi-l la baza gingiilor.
Sfat: După aceea folosiţi vitamina C pulbere; alternaţi cu tratamentul cu vitamina E, din 2 în 2 zile.
Vitamina C sub forma de pulbere
Dozaj: Frecaţi-vă la baza gingiilor din 2 în 2 zile, cu 1/2 lingurită de pulbere.
Sfat: Alternaţi cu tratamentul cu vitamina E, din 2 în 2 zile.

PLANTE

Atentie! Nu folositi simultan plantele din lista urmatoare:

Uz extern

  • Gălbenele: Infuzaţi 5 g de flori uscate într-o cană cu apă clocotită timp de 5 minute. Strecuraţi, răciţi şi folosiţi ca gargară sau ca apă de gură de 3 ori pe zi.
  • Cimbru: Infuzaţi 2 g de plantă uscată într-o cană cu apă clocotită timp de 5 minute, apoi strecuraţi. Răciţi şi folosiţi ca apă de gură de 2-3 ori pe zi.
  • Echinacea: Extract lichid, echivalentul a 1 g de rădăcină uscată, de 3 ori pe zi în 15 ml de apă. Folosiţi-l ca apă de gură înainte de a-l inghiţi. Administraţi de 3 ori pe zi, timp de maximum o săptămână.

TERAPII ALTERNATIVE

Tratament individual

HOMEOPATIE

  • Afte:
    -dacă sunteţi afectat frecvent de afte: Staphysagria 15CH, o doză la fiecare erupţie;
    -dacă sunt foarte dureroase: Borax 5CH, 3 granule, de trei ori pe zi;
    -dacă mucoasa este de un roşu-intens şi gingiile sângerează: luaţi, în plus, Arum Triphyllum 5CH, 3 granule, dimineaţa şi seara.

FITOTERAPIE

  • În toate cazurile: clătirea gurii, de trei până la de cinci ori pe zi, cu Calendula, Hypericum, Plantago si Phytolacca TM (30 de picături de amestec, în părţi egale).
  • Pentru afte: luaţi, în plus, extract de sâmburi de grepfrut, 20 de picături de trei ori pe zi; clătiţi-vă gura cu suc de lămâie (1/2, diluat şi îndulcit cu miere de brad) sau cu Calendula Officinalis TM (30 de picături într-un pahar cu apă călduţă).
  • Pentru gingivită: în plus, faceţi un decoct uşor (fierbeţi 5 minute) de salvie sau frunze de mur (o mână la un litru de apă).

AROMATERAPIE

  • Dureri şi/sau abces dentar: preparaţi o alifie pentru aplicare locală cu puţin ulei esenţial de cuişoare, pur.

OLIGOTERAPIE

  • Afte: Cupru-Aur-Argint, o doză pe zi.
  • Gingivita: Cupru, până la trei doze pe zi, timp de 4-5 zile.

Specialişti

  • Iniţial, un dentist sau un stomatolog energetician sau holist.
  • Complementar, pentru tratarea „terenului” bolii: un acupunctor, un homeopat, un fito-aromaterapeut.
  • Eventual, un naturopat.
  • Pentru probleme de inserţie a dinţilor în maxilare: un osteopat, un kinetoterapeut, un fasciaterapeut, etc.
  • În cazul unui focar de infecţie la nivelul danturii, dar responsabil de probleme la distanţă, consultaţi un neuralterapeut, de exemplu.

ALIMENTATIA

Consumati din belşug:

  • Carne roşie slabă, fructe de mare – pentru zinc şi vitamina B6
  • Lactate, broccoli, migdale, verdeţuri pentru gătit – pentru calciu
  • Alimente integrale – pentru menţinerea unei glicemii scăzute
  • Ardei, citrice, fructe de pădure – pentru vitamina C

Reduceti consumul de:

  • Zahăr şi alte glucide care se lipesc de suprafaţa dinţilor.

preluare: Portia de sanatate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up