depresia si stresul

Afecţiuni

Depresia şi stresul – cum să scăpam de ele în funcţie de temperament?

Este depresia o boală sau o stare a organismului? În cele ce urmează vom încerca să lămurim acest lucru. Medicina caracterizează depresia prin următoarele simptome:

  • o stare abătută, de deprimare;
  • pierderea interesului pentru cei apropiaţi, pentru treburile zilnice, pentru serviciu, insomnie, trezirea foarte devreme în fiecare dimineaţă;
  • un somn foarte prelungit, iritare şi nelinişte, oboseală şi epuizarea forţelor survin foarte rapid;
  • lipsa poftei de mâncare şi, în consecinţă, slăbirea;
  • sau adesea, dimpotrivă, poftă de mâncare peste măsură şi creşterea în greutate;
  • incapacitatea de concentrare şi de luare a unei hotărâri;
  • scăderea dorinţei sexuale, sentimentul propriei inutilităţi şi sentimentul de vină;
  • senzaţia de disperare şi lipsa de ajutor, accese de plâns foarte dese, gânduri de sinucidere.

Stresul apare şi când stăm la coadă

Pe de altă parte, depresia poate fi privită că o reacţie de răspuns la stres. De stres ne lovim practic permanent în rezolvarea unor probleme diverse. De exemplu, o notă proastă la un examen sau la un colocviu provoacă stres (emoţii negative puternice) într-o măsură mai mică sau mai mare.

Stresul se poate simţi dacă stăm la coadă la magazin, din cauza greutăţilor întâmpinate la serviciu sau a problemelor din familie. Apare în cazul lipsei de dragoste într-un cuplu, atunci când dorim să facem mai mult, dar nu avem timp pentru tot ce ne-am propus. Sau atunci când apare un eşec în viaţa personală. Chiar şi privitul la televizor al unor reportaje despre crime şi multe alte cauze a căror înşiruire ar putea continua la infinit provoacă stres.

După stres, în mod obligatoriu, urmează reacţia de răspuns (de apărare) a organismului – starea depresivă. La cea mai mică, nesemnificativă urmă de stres, organismul răspunde printr-o stare de depresie adecvată. Stresul de mai mică intensitate este chiar folositor adesea organismului. Acesta antrenează organismul permanent, inducându-i starea de activare sau antrenament (potrivit terminologiei cercetătorului canadian Hans Selie). Cu cât mai mare este stresul cu atât mai puternică (mai profundă) şi de durată mai mare este starea de depresie.

Stresul de mică intensitate este util organismului

În cazurile grave (în cazul unui stres puternic, cum ar fi moartea persoanelor apropiate), depresia poate dura câteva luni sau chiar câţiva ani. Iată de ce pomenirea obligatorie a celui dispărut la trei, nouă şi mai ales la 40 de zile (despărţirea de suflet) ajută la început la scăderea tensiunii care provoacă stresul. Iar după aceea contribuie la ieşirea din starea depresivă a membrilor familiei, a rudelor şi a prietenilor.

În timpul stresului, organismul se mobilizează şi îşi foloseşte la maximum energia îndreptând-o către apărarea organismului. După perioada de stres, organismul se găseşte în starea unui acumulator care s-a descărcat, în stare de epuizare, adică într-o stare depresivă. După care începe acumularea treptată de energie până în momentul recuperării depline a energiei şi a puterilor.

Durata depresiei

Procesul (durata) depresiei sau inhibiţia organismului în timp sunt de trei ori mai lungi (din punct de vedere al duratei) decât perioada de timp în care a acţionat situaţia de stres (procesul care a iritat organismul). Iar acest lucru trebuie luat în consideraţie în cazul lichidării consecinţelor oricărui tip de stres, de mai mare sau mai mică intensitate.

În faza negativă, organismul este slăbit din punct de vedere energetic şi pe acest fond se pot dezvolta diverse boli, mai ales în perioadele de depresie îndelungată. Potrivit statisticilor, până la 70 % dintre persoanele care apelează la medic din cauza unor tulburări somatice au o formă sau altă de depresie.

Bombardarea organismului cu stres de mai mică intensitate şi apărarea prin depresii mici şi scurte din punct de vedere al timpului constituie o stare obişnuită a organismului. Aceasta este obişnuit cu apărarea permanentă în faţă mediului înconjurător. Stresul puternic consumă multă energie din organism şi provoacă o depresie profundă şi de durată. Încetinirea şi scăderea semnificativă a activităţii organismului. Organismul acumulează treptat energie, străduindu-se să se întoarcă la starea de echilibru dinamic, pe care a avut-o înainte de perioada de stres. Cu alte cuvinte organismul se autoreface.

Flegmaticilor stresaţi le este afectat metabolismul

Trebuie să mai atragem atenţia asupra unui fapt. Perioada de timp cea mai grea şi periculoasă pentru apariţia altor afecţiuni ale organismului în timpul depresiei nu survine imediat după încetarea stresului, ci la câtva timp după aceea. În acest interval de timp trebuie să fiţi foarte atenţi în ceea ce priveşte sănătatea proprie.
Putem să tragem de aici o concluzie fără nici un fel de ambiguitate. Cauza oricărei stări depresive este stresul. Depresia este o reacţie nespecifică a organismului la stres. Depresiile mici, ca urmare a unui stres de mică intensitate, sunt o stare obişnuită a organismului, o stare cu care organismul se luptă independent. Depresiile puternice, profunde constituie deja o boală şi fără ajutorul unui medic organismul nu poate scăpa de ele.

De obicei, la persoanele melancolice reacţiile de stres sunt legate mai întâi de toate de excitarea constituţiei. De exemplu: de agitaţie sau de teamă, de fobie sau agitaţie nevrotică. La colerici, reacţia tipică de stres este mânia. Iată de ce asemenea persoane suferă foarte des de creşterea tensiunii arteriale, de ulcer, de colită. La persoanele flegmatice, sub acţiunea stresului scade activitatea glandei tiroide, este încetinit metabolismul, poate creşte conţinutul de zahăr în sînge, ceea ce conduce la o stare care precede diabetul. În situaţiile de stres acestea se aruncă asupra mâncării, devenind astfel obezi. Sangvinicii datorită sistemului lor nervos puternic suportă mai uşor stresul.

Tinerii încearcă să scape de stres cu ajutorul alcoolului

Ideal vorbind, la orice fel de stres organismul nu ar trebui să reacţioneze în nici un fel sau să aibă o reacţie foarte mică. Practic însă, acest lucru nu se întâmplă şi pentru a-l reuşi este nevoie de un antrenament susţinut şi îndelung al organismului.

Persoanele care nu stăpînesc o cultură a sănătăţii, în special tineretul, încearcă de foarte multe ori să îşi rezolve problemele legate de stres şi depresie cu ajutorul substanţelor narcotice. Aceasta este cea mai rapidă, uşoară şi accesibilă cale pentru depăşirea stresului sau pentru ieşirea din starea de depresie, dar şi cea mai dăunătoare pentru sănătate. În consecinţă, la aceste persoane apare dependenţa (atracţia permanentă) de aceste substanţe narcotice, cum ar fi tutunul, alcoolul, marijuana. Apoi le este imposibil să se lipsească fără un ajutor din afară.

Aceste probleme personale se transformă treptat în probleme de stat (programele de luptă împotriva narcomaniei, tratarea narcomanilor). Medicina tradiţională rezolvă asemenea probleme prin metodele sale nu mai puţin eficiente, dar lipsite de pericol în ceea ce priveşte sănătatea.

Înlăturarea stresului înainte de examene sau de competiţii sportive

Stresul nu foarte mare dinaintea şi în timpul examenelor este fără îndoială util. El pune în acţiune organismul şi mobilizează capacităţile de rezervă ale acestuia pentru rezolvarea exerciţiului impus. De foarte multe ori, înainte şi în timpul examenului elevii sunt criticaţi, iar acest lucru nu este în zadar. Organismul poate fi pus în acţiune cu ajutorul frecţionării cu palmele fierbinţi. Frecaţi-vă o palmă de cealaltă, lobii urechilor până când aceştia se înroşesc.
Adesea, înainte de examene sau de o competiţie sportivă apare o agitaţie puţin cam puternică a organismului. Concurenţii sunt foarte emoţionaţi, le cresc tensiunea şi pulsul, uită ceea ce au învăţat, ceea ce până atunci ştiau foarte bine.

Sportivilor înainte de o competiţie importantă le tremură mâinile şi picioarele, simt o emoţie puternică. Înlăturarea acestui stres se poate face cu ajutorul unui masaj de 5 minute al punctelor active biologic, situate în palme, în spaţiul dintre degetul mare şi cel arătător.
Prindeţi acest punct între degetul arătător şi cel mare şi faceţi nişte apăsări ritmice (cu ajutorul degetului mare). Masaţi punctul până la apariţia unei senzaţii de uşoară umflătură, de greutate, de durere de mică intensitate. Faceţi masajul la ambele mâini pe rând.

Sfaturile medicinei tradiţionale în caz de stres

Înlăturarea sau scăderea stresului şi a consecinţelor sale se pot face folosind diverse mijloace şi metode:

  • Învăţaţi să rămâneţi liniştit şi rece în situaţiile de stres!
  • Respiraţi încet şi profund şi imaginaţi-vă că atunci când expiraţi eliminaţi stresul din corp!
  • Încercaţi să vă relaxaţi!
  • Masaţi-vă uşor lobii urechilor cu degetul mare şi cu cel arătător!

Înainte de a începe masajul puneţi-vă pe vârfurile degetelor cu care veţi masă puţin ulei de mentă. În medicina tradiţională se ştie că lobii urechilor sunt legaţi de cap şi creier.

Faceţi-vă un masaj al întregului corp cu o cantitate mică de ulei vegetal călduţ, începând din creştetul capului şi terminând cu degetele de la picioare. Sangvinicii şi colericii trebuie să folosească ulei de floarea-soarelui, melancolicii – ulei de susan negru, iar flegmaticii – ulei de porumb sau de muştar.

După masaj faceţi un duş sau o baie fierbinte!

Persoanelor credincioase le este de mare ajutor dacă în timpul şi după o perioadă de stres citesc o rugăciune. Analizaţi cauzele stresului. Dacă puteţi în momentul respectiv să schimbaţi situaţia care a condus la stres, atunci faceţi acest lucru fără să staţi prea mult pe gînduri. Dacă este imposibil să faceţi ceva, încercaţi să vă obişnuiţi cu această situaţie. Luaţi-o ca pe un dat firesc şi calmaţi-vă.

Analizaţi-va ideile! Încercaţi să vă transformaţi gândurile negative în gânduri pozitive. Exerciţiile cu mingiuţele terapeutice chinezeşti (tibetane) vă ajută să căpătaţi echilibru şi să vă fortificaţi întregul organism. În cazul unei situaţii de stres sau imediat după aceea este bine dacă frecaţi între degete două-trei mingiuţe. În locul migiuţelor chinezeşti puteţi folosi castane.

Şi râsul vă eliberează de stres

Rezultate foarte bune pentru înlăturarea stresului dă şi folosirea uleiurilor eterice, cum ar fi uleiul de pere bergamote, de muşcate, de mentă, de muşeţel. De asemenea dă rezultate şi uleiul de pin şi rozmarin în cazul stresului provocat de griji, de nefericire.
Dacă simţiţi o mâhnire profundă nu vă feriţi să plângeţi. Imediat după aceea, faceţi un duş rece (acest lucru li se potriveşte mai ales sangvinicilor şi colericilor). Sau spălaţi-vă faţa cu apă rece (pentru melancolici şi flegmatici).
Un foarte bun mijloc de a scăpa de stres este râsul. Începeţi să râdeţi chiar dacă iniţial trebuie să faceţi un efort pentru asta. Uitaţi-vă la televizor la o comedie. Un mijloc foarte eficient împotriva stresului este sexul.

Plantele medicinale şi stările depresive

Împotriva stărilor depresive de mare ajutor vă sunt plantele medicinale. Iată câteva reţete folosite cu succes în acest scop:
Pentru a vă relaxa şi a vă calma faceţi o baie fierbinte în care adăugaţi o treime de ceaşcă de ghimbir şi bicarbonat de sodiu. Recomandate sunt şi băile cu extract de rozmarin (în special pentru persoanele cu tensiune arterială scăzută). După baie întindeţi-vă în pat şi odihniţi-vă pentru 30 de minute.

Câteva plante benefice

Beţi ceai din muşeţel, angelică şi tătănească (în cantităţi egale). Picuraţi-vă pe limbă 20-30 de picături de extract de rozmarin.
Puneţi în 500 de mililitri de apă fierbinte 5 grame de cimbru, lăsaţi vasul acoperit la infuzat 40 de minute. Infuzia obţinută se bea pe parcursul unei zile în trei-patru doze. Această infuzie nu trebuie folosită însă de mai mult de două-trei ori pe săptămână.

Două linguriţe de frunze de sparanghel se pun la infuzat pentru o oră în 200 de mililitri de apă fierbinte. Se beau din această infuzie câte una-două linguri de trei-cinci ori pe zi, cu 30-40 de minute înainte de masă.
O lingură de rădăcini tocate de valeriană se pun în termosul cu 200 de mililitri de apă fierbinte, se lasă la infuzat peste noapte. În cazul unei enervări foarte mari se bea infuzia în trei doze.

O lingură din următorul amestec: flori de păducel, talpa-gâştei, rozmarin sălbatic, muşeţel (în proporţie 3:3:3:1) se pune în 200 de mililitri de apă fierbinte, se lasă la infuzat opt ore, se strecoară. Se beau câte 100 de mililitri de trei ori pe zi, la o oră după masă.
O lingură din următorul amestec: fructe de păducel, frunze de sunătoare, coada-şoricelului, flori de păducel, rădăcina de valeriană (în proporţie 3:3:3:2:2) se pune în 200 de mililitri de apă fierbinte, se lasă la infuzat cinci-şase ore, se strecoară. Se iau câte 50 de mililitri de patru ori pe zi, cu 30-40 de minute înainte de masă.

Sucul de sfeclă amestecat cu miere (o lingură la un pahar de suc) se administrează în doze de câte 100 de mililitri de trei-patru ori pe zi, timp de zece zile, sau chiar mai mult – câte 200 de mililitri de suc pe zi, timp de trei-patru săptămâni.

Melancolicii sunt agitaţi şi nervoşi

La fiecare dintre tipurile de temperament depresia se manifestă diferit şi mijloacele de a scăpa de ea sunt de asemenea diferite. Depresia la melancolici se caracterizează prin teamă, agitaţie, nervozitate şi insomnie. În acest caz de ajutor vă sunt următoarele reţete:

  • Beţi ceai din busuioc şi salvie; puneţi într-o ceaşcă cu apă fierbinte un sfert de linguriţă de busuioc şi o jumătate de linguriţă de salvie; beţi ceaiul acesta de două ori pe zi.
  • Picuraţi-vă câte trei-cinci picături de ulei de susan negru în fiecare nară; faceţi acest lucru dimineaţa şi seara pe stomacul gol.
  • Frecţionaţi-vă cu ulei călduţ de susan negru creştetul capului şi tălpile picioarelor.
  • Faceţi regulat băi cu sare marină; temperatura apei – 38 de grade, durata băii – 15 minute.
  • Purtaţi ochelari de soare de culoare galbenă.
  • Petreceţi cât mai mult timp în societate.

Flegmaticii suferă din lipsa de somn

Depresia la flegmatici provoacă starea de greutate intelectuală şi poate fi legată de lipsa somnului, creşterea în greutate, oboseală. În acest caz de ajutor va sunt următoarele recomandări:

  • Dietă de trei-patru zile pe bază de suc de măr.
  • Derularea unor exerciţii fizice active.
  • Ceaiul de ghimbir: se pune o linguriţă de praf de ghimbir într-o ceaşcă de apă fierbinte şi se bea de două ori pe zi.
  • Purtaţi ochelari de soare de culoare roz sau roşie.

Teama de eşec şi depresiile sangvinicilor şi colericilor

Depresia la persoanele colerice şi sangvinice este strâns legată de obicei de mânie, de teamă de eşec şi de pierderea controlului, de teamă de a nu face vreo greşeală. În acest caz sunt destul de frecvente gândurile la sinucidere (aceasta este deja o tulburare serioasă şi trebuie să consultaţi un medic). Colericii capătă de foarte multe ori o dependenţă puternică de succes, iar în caz de eşec îşi revin foarte greu, cad în depresie, care însă nu durează foarte mult şi nu este nici foarte profundă. Persoanele colerice sunt supuse mai mult decât celelalte temperamente tulburărilor afective legate de sezon, care de obicei au loc în perioada de iarnă şi reprezintă o formă uşoară de depresie.

În acest caz încercaţi să folosiţi următoarele mijloace terapeutice:
Apăsaţi uşor, timp de 1-2 minute, între orele 19.00 şi 23.00, pe punctul disperării, care se găseşte în centrul palmei, la câţiva centimetri mai jos de degetul mijlociu. Dacă punctul a fost găsit corect poate apărea senzaţia unei dureri uşoare, o gâdilătură. Se poate apăsa cu degetul mare al unei mâini pe punctul din cealaltă palmă.
Înainte de culcare masaţi-vă pielea capului şi tălpile picioarelor cu ulei de cocoş sau de floarea-soarelui.
Pentru cei credincioşi de mare ajutor este o rugăciune. Pentru ceilalţi sunt recomandate diverse tipuri de meditaţie, de autosugestie, cum ar fi următorul enunţ: Acesta este dreptul meu de a avea ceea ce îmi este necesar pentru viaţă şi pentru dezvoltarea personală. Viaţa este minunată. Ea îmi aduce tot ceea ce am nevoie. Cu fiecare zi ce trece îmi este din ce în ce mai bine. Repetaţi această formulă în fiecare dimineaţă, în surdină, pe un ton egal, cu ochii închişi, de 20 de ori. Pronunţaţi aceste cuvinte cu credinţă că veţi dobândi ceea ce doriţi.
Purtaţi ochelari de soare cu lentile de culoare verde.

Sfaturi pentru toate tipurile de temperament

Trei linguri de paie de ovăz mărunţite se pun la infuzat în 400 de mililitri de apă fierbinte; se bea infuzia zilnic.
O lingură de flori de ochiul-boului se pun în 200 de mililitri de apă fierbinte, se lasă să se răcească, se strecoară; se ia câte o lingură din această infuzie de trei-patru ori pe zi.
O lingură de frunze şi rădăcini de angelică se pune la infuzat în 200 de mililitri de apă fierbinte; se beau câte 100 de mililitri din infuzie de trei-patru ori pe zi.
Două linguriţe de ghinţură se pun în 200 de mililitri de apă, se fierb 10 minute. Se beau câte 100 de mililitri de trei ori pe zi cu 30-40 de minute înainte de masă.
5 grame de rădăcini şi frunze de ciuboţica-cucului se pun la infuzat în termos în 500 de mililitri de apă fierbinte, timp de două trei ore. Se ia câte o lingură de infuzie de două-trei ori pe zi.

O lingură de frunze de mentă se pun în 200 de mililitri de apă fierbinte, se fierb 10 minute; se beau câte 100 de mililitri seara şi dimineaţa.
10 grame de sunătoare se pun în 200 de mililitri de apă fierbinte, se lasă la infuzat câteva minute, după care se strecoară. Se bea seara înainte de culcare (această infuzie este interzisă femeilor însărcinate şi celor care suferă de hipertensiune arterială şi constipaţie).

Leave a Comment

Scroll Up