alimentatia gravidei

Pentru EA

Alimentaţia corectă a gravidelor

În timpul sarcinii este importantă alimentaţia cât mai corectă. Prin intermediul circulaţiei mamei, fătului îi sunt asigurate toate substanţele nutritive necesare dezvoltării. Acest lucru nu înseamnă că femeia gravidă trebuie să mănânce “pentru doi”. De regulă, necesarul energetic al viitoarelor mame este supra apreciat.
Cine consuma regulat porţii exagerate, îşi măreşte perniţele nedorite de grăsime, punând în pericol şi sănătatea copilului.

Cât se poate îngrăşa viitoarea mamă?

Creşterea optimă în greutate depinde de greutatea mamei dinaintea sarcinii. Femeile care anterior erau considerate slabe, se pot îngrăşa şi 13-14 kg. Însă de foarte multe ori acestea se îngraşă foarte puţin. La femeile cu greutate normală şi la cele considerate grase, creşterea în greutate nu poate depăşi 12 kg.
În ultimele săptămâni ale sarcinii greutatea nu trebuie să mai crească. Creşterea în greutate în timpul sarcinii se împarte după cum urmează: în primele trei luni greutatea nu se modifică, în al doilea trimestru creşterea de regulă este de 4 kg, iar în ultimul trimestru este de cca. 8 kg.

Care este alimentaţia corectă?

Femeia gravidă, “pofticioasă”poate mânca în general orice pofteşte, orice îi cade bine, de la celebrii castraveţi muraţi la o felie de tort cu frişcă. Cel mai important este că alimentaţia să nu fie unilaterală, ci să cuprindă în proporţie egală proteine, grăsimi şi carbohidraţi. La acestea se adăugă vitaminele şi oligoelementele importante. Consumul de proteineinca din primele trei luni trebuie să atingă cantitatea de 80-100 g. Două treimi din această cantitate trebuie să fie de origine animală (carne macră, peşte, ouă, lapte şi produse lactate). Alimentele trebuie să cuprindă o cantitate mai mare de grăsime ca de obicei. Femeia gravidă trebuie să fie atentă în special câtă grăsime consuma şi să aibă în vedere că mezelurile şi brânzeturile au un conţinut ridicat de grăsimi.

În loc de pâine cu unt să se consume pâine cu margarina îmbogăţită cu vitamine, iar la prepararea mâncării să utilizeze ulei presat la rece. Caloriile din carbohidraţi reprezintă de regulă jumătate din cantitatea necesară gravidei. Trebuie avut grijă cu prăjiturile şi dulciurile. Pâinea cu seminţe, păstăioasele, cartofii, zarzavaturile şi fructele conţin carbohidraţi mai valoroşi decât dulciurile, deoarece conţin şi substanţă de balast mult necesară. Pentru că organismul gravidei să aibă asigurată o cantitate suficientă de vitamine şi săruri minerale, în fiecare zi femeia gravidă trebuie să consume legume şi fructe proaspete şi trebuie să bea zilnic 0,5 l de lapte. Laptele conţine calciul necesar dezvoltării fătului. Şi restul brânzeturilor, iaurtul, brânza asigură cantitatea necesară de calciu.
Ca regulă de bază, mâncărurile nu se vor săra prea tare, este mai bine dacă se utilizează condimente verzi proaspete. Când gravida prezintă edeme – primul semn sunt gleznele umflate – este important să reducă radical cantitatea de sare, deoarece sarea reţine apa în organism.

Care sunt băuturile sănătoase?

Femeia gravidă trebuie să consume zilnic cel puţin 1,5 l de lichide. Pe lângă lapte, se recomandă în special apă minerală şi sucul de fructe fără zahăr. Nu trebuie să renunţe definitiv la plăcerea ceaiului şi a cafelei, însă cantitatea zilnică consumată nu trebuie să fie exagerată, 1-2 căniţe de cafea, 2-3 căni de ceai fiind suficiente.

Leave a Comment

Scroll Up