poftele alimentare

Pentru EA

Poftele alimentare

Poftele alimentare sunt o caracteristică incontestabilă a gravidităţii şi o sursă pentru numeroase bancuri cu soţi alergând în toiul nopţii după „ce pofteşte” nevasta. Dar cât de reale sunt şi de ce apar? Dorinţa puternică, aproape de necontrolat, de a mânca un anumit produs poate fi considerată un „simptom” al sarcinii, această stare întâlnindu-se în majoritatea cazurilor femeilor gravide. Aproximativ 85% dintre mămici au confirmat că le-a fost poftă de ceva anume, cel puţin o dată, în timpul celor nouă luni de sarcină.

CE SE ÎNTÂMPLĂ?

Specialiştii spun că majoritatea poftelor sunt relaţionate cu modificările hormonale care apar în corpul unei femei însărcinate.În timpul sarcinii, se produc aproximativ aceleaşi transformări ca şi în anumite perioade ale ciclului menstrual, când, din cauza hormonilor, o femeie poate avea diferite preferinţe gustative. Aceeaşi explicaţie este valabilă şi pentru perioada menopauzei, când pot fi resimţite diverse pofte sau aversiuni faţă de o serie de alimente.

Exista însă şi teorii care susţin că organismul uman este atât de inteligent, încât prin intermediul poftelor ar sugera deficitul unor substanţe. Astfel, dacă faci o obsesie pentru lapte sau alte produse lactate, cel mai probabil, corpul tău „cere” o cantitate mai mare de calciu. Pofta exagerată de fructe poate semnala o lipsă a vitaminei C.

Pofta de carne roşie poate traduce o nevoie de proteine a organismului. În general, însă, pentru majoritatea gravidelor, carnea este unul din alimentele neagreate, care provoacă neplăceri olfactive şi digestive, foarte puţine fiind cele care resimt o poftă pentru acest aliment. Medicii cred că aici intervine din nou (ca şi în cazul gustului amar) instinctul de apărare.

Carnea şi alte proteine animale (ouă, peşte, fructe de mare) sunt cele mai incriminate în apariţia toxiinfecţiilor alimentare. De aceea organismul se fereşte de ele. Cât despre pofta de „ceva dulce”, aceasta te poate atenţiona că ai nevoie de un consum sporit de calorii.

MEREU ALTELE

Oricare ar fi mobilul poftelor, cert este că apetenţele femeilor însărcinate se schimbă de-a lungul gravidiei. Studiile au arătat că, în primul trimestru de sarcină, femeile percep mai bine gustul amar. Şi refuză felurile de mâncare cu note amare. Este vorba despre un fel de mecanism de protecţie faţă de substanţele toxice care i-ar putea face rău fătului. În cel de-al şi al treilea trimestru de sarcină, preferinţelle gravidelor se îndreaptă către alimente sărate şi/sau acre, cum ar fi chipsurile, telemeaua, murăturile sau fructele necoapte. Ceea ce poate trăda o nevoie de sodiu a organismului.

În această perioadă apare foarte frecvent şi bine-cunoscuta poftă pentru dulciuri, precum îngheţata, fructele exotice şi, în special, ciocolata. Oamenii de ştiinţa spun că dorinţa de a mânca delicii din boabe de cacao ar putea fi cauzată şi de o carenţă a vitaminei B. Tocmai de aceea, dacă ai pofte alimentare greu de ţinut sub control, e bine să le duci la cunoştinţa medicului care te supraveghează. El este cel mai în măsură să îţi facă recomandările adecvate, astfel încât să nu pui în pericol buna dezvoltare a sarcinii.

POFTELE CIUDATE

Mere cu ketchup, dulceaţă ori miere cu murături sau măsline cu frişcă! Şi asta nu e tot…Au fost înregistrate destule cazuri de viitoare mămici care nu rezistau poftei de gheaţă, zaţ de cafea, pastă de dinţi, diverşi adezivi sau de apret şi chiştoace de ţigară. Acestea din urmă au fost puse de către experţi pe seama insuficienşei fierului în organism. Cu toate că niciunul dintre produsele cu pricina nu conţine o cantitate însemnată din elementul menţionat.

De asemenea, există gravide care mănâncă pământ, literalmente. Iar altele care degustă argilă sau varul de pe pereţi. Despre pofta de produse necomestibile în mod bişnuit, specialiştii spun că apare în majoritatea cazurilor ca o urmare a atracţiei pentu mirosul sau textura produsul respectiv. Şi nu pentru gustul propriu-zis, având în vedere că din acestea corpul nu poate absorbi nutrienţi.

Fenomenul poartă numele de PICA şi este foarte nociv atât pentru bebe, cât şi pentru mamă. Pe de o parte, pentru că încarcă organismul cu substanţe toxice. Iar pe de altă parte, pentru că obiectele acestor pofte anormale sunt necomestibile. De asemenea pot îngreuna digestia şi asimilarea alimentelor sănătoase pe care mamele în devenire le consumă. Astfel că şi în acest caz, de fapt, mai ales dacă ai de a face cu PICA, este imperativ să soliciţi sfatul medicului.

ÎNTRE MIT ŞI REALITATE

Pe seama poftelor din timpul sarcinii s-au născut numeroase credinţe populare. Una dintre acestea susţine că poftele apar pentru că bebeluşul din burtică ar dori să mănânce un anumit aliment. Această preferinţă este transmisă mamei. Din acest considerent, majoritatea mămicilor se tem de faptul că nesatisfacerea unei pofte ar dăuna copilului.

Cele mai cunoscute aşa-zise consecinţe se referă la riscul unui avort spontan sau la probabilitatea ca micuţul să vină pe lume cu semne corporale în forma alimentului dorit şi neconsumat când apare pofta. De aici şi agitaţia maximă a celor apropiaţi de a face rost neîntârziat de ceea ce pofteşte gravida. Toate aceste lucruri însă sunt simple speculaţii. Şi nu fac decât să îmbogăţească folclorul superstiţiilor. Şi să predispună viitoarea mamă la acumularea excesivă a kilogramelor, care este , cu adevărat periculoasă.

CUM SĂ LE FENTEZI

Dacă observi că ţi-e mereu poftă de prăjituri sau budinci bogat ornate cu frişcă, alege un aliment cu gust dulce. Dar fără prea multe calorii, cum ar fi un fruct, fie el proaspăt, deshidratat sau din compot. Tot aşa, în loc de gogoşi, ronţăie nişte biscuiţi din cereale integrale sau o felie de pâine prăjită cu gem. Iar în loc de îngheţată savurează un şerbet sau un iaurt light rece. Dacă ţi-e poftă de chipsuri sau snacksuri, încearcă s-o potoleşti mâncând covrigei săraţi sau popcorn.

În situaţia în care gândul îţi fuge toată ziua la ciocolată, gustă doar câteva bucăţele. Nu devora o tabletă întreagă. O idee excelentă ar fi să păcăleşti oganismul cu un pahar de lapte cu cacao. În general, străduieşte-te, de fiecare dată, să cauţi alternative mai sănătoase decât produsele râvnite. Astfel, atunci când salivezi după o porţie zdravănă de cartofi făcuţi în baie de ulei, pune mâna şi preparăţi unii la cuptor. Stropiţi-i doar cu o lingură de ulei.

Autor Natalia Talmacec

preluare Revista Plafar, Octombrie 2010, Nr.32

Află şi mai multe despre poftele alimentare citind următorul articol: Al doilea creier.

Încercaţi produsul proBIO, un remediu natural pentru diverse afecţiuni.

Leave a Comment

Scroll Up