oboseala cronica

Afecţiuni

Oboseală cronică

Oboseală cronică, această boală vagă este caracterizată de atâtea simptome diferite, încat adesea este foarte greu de diagnosticat.Multe alte boli au simptome asemănătoare cu cele al sindromului de oboseală cronică (SOC) şi, din această cauză, medicul va trebui să excludă alte boli şi alte cauze posibile ale oboselii cum sunt anemia, depresia, fibromialgia, infecţiile, diabetul, bolile de inimă, afecţiunile tiroidiene şi cancerul.
Oboseala copleşitoare şi persistenţa este simptomul principal al SOC, care este definit ca oboseală extremă şi indispoziţie care nu se ameliorează cu odihna la pat. Adesea simptomele durează cel puţin şase luni şi afectează semnificativ traiul zilnic.

În prezent, cauza SOC nu este cunoscută şi, ca atare, este o enigmă pentru medici. Aduând diverse teorii medicale, printre care sugestia ca SOC este legat de infecţii ca aceea produsă de virusul Epstein-Barr (virusul care cauzează şi mononucleoza), de alergii, boala Lyme, funcţia metabolică dereglată, tensiunea scăzută, disfuncţia glandei adrenale, anomalii imunitare, tulburări neurologice, boli reumatice, tulburări ale sistemului nervos central, boli autoimune, probleme hormonale şi anumite medicamente. Deşi nu a fost implicat un sigur virus, mulţi pacienţi cu SOC au menţionat că au avut o boală de tip gripă care a declanşat simptomele. Nu există dovezi ca SOC este contagios.

Oboseală cronică – SIMPTOME

  • Oboseala persistentă, trenanta, intermitenţă sa continuă, care durează peste două săptămâni
  • Schimbări de personalitate. Mai ales tendinţa de a fi furios, nerabdător sau deprimat din cauza senzaţiei continue de oboseală
  • concentrarea scăzută, dificultate în îndeplinirea sarcinilor obişnuite, scăderea interesului faţă de activităţi care altădată stârneau entuziasmul.

Oboseală cronică – PREVENIREA ŞI TRATAMENT

Deşi pentru această boală nu există tratament, anumite substanţe nutritive din alimente pot ajuta la amelionarea simptomelor: unele dintre simptomele de SOC includ glande umflate, inflamaţii ale articulaţiilor şi alte simptome ale gripei, care pot fi ameliorate temporar de alimente bogate în acizi graşi esenţiali (AGE). AGE pot ajuta la blocarea eliberării de substanţe inflamatoare în corp. Se crede că la unele persoane cu sindrom de oboseală cronică metabolismul acizilor graşi esenţiali poate fi anormal. De asemenea, se menţionează că un anumit tip de AGE, acizii graşi omega-3, pot ajuta la combaterea depresiei, care însoţeşte adesea SOC.

vDeoarece deficitul de vitamina B12 este asociat cu oboseala şi depresia, este posibil ca ingerarea de alimente bogate în această vitamină să poată ajuta la reducerea la minimum a oboselii şi depresiei SOC. Alte vitamine B, cum sunt tiamina, B6 şi riboflavina, sunt utile în combaterea oboselii, ajutând corpul să producă energie.
Pentru multe persoane, SOC apare imediat după ce s-au îmbolnăvit de răceală, gripă sau o infecţie intestinală. Prin urmare, consumaţi alimente bogate în vitamina C, care ajută la fortificarea unui sistem imunitar slăbit ( despre care se crede că este un factor în apariţia SOC).

Zincul favorizează distrugerea microorganismelor şi opreşte creşterea virusilor cum este cel al răcelii obişnuite şi ajută la intărirea şi refacerea sistemului imunitar.
Deoarece mai multe persoane cu SOC manifestă dureri de cap şi de muşchi, sunt utile alimentele bogate în magneziu. Pentru combaterea insomniei de care suferă multe persoane cu SOC, poate fi util consumul de alimente bogate în aminoacidul triptofan, care este transformat în corp în serotonină, substanţă chimică a creierului. Se mentionează că, adesea, mesele bogate în carbohidraţi ajută la creşterea nivelurile de serotonină.

Trageţi un pui de somn de 20 de minute după-amiază sau după ce veniţi de la lucru.

Dar puneţi să sune ceasul desteptător, fiindcă dacă dormiţi mai mult s-ar putea să nu mai puteţi dormi noaptea. Mergeţi la culcare şi sculaţi-vă la aceeaşi oră în fiecare zi; dormiţi cel puţin opt ore pe noapte. Nu săriţi peste micul dejun. Seara târziu, evitaţi cantităţile mari de mâncare, alimentele grase, alcoolul şi bauturile cu cofeină. Nu folosiţi produsele zaharoase ca sursă de energie. Faceţi activitate fizică. Exerciţiile moderate ajută la alungarea oboselii. De asemenea, faceţi exerciţii de relaxare şi luaţi-vă din când în când câte o vacanţă, fie şi scurtă.

Daca oboseala persistă, faceţi analize de sânge ca să vedeţi dacă nu aveţi probleme cu tiroida sau anemia.

Oboseală cronică – SUPLIMENTELE ALIMENTARE

Suplimentele trebuie folosite doar după ce s-a eliminat suspiciunea unei afecţiuni care provoacă oboseala. O cură de doua luni ar trebui să ajute. Începeţi cu vitamine şi unul din tiourile de gingeng. Dacă oboseala persistă, adaugaţi magneziu şi ulei din seminţe de in. Complexul de vitamine B sprijină sistemul nervos şi sistemul imunitar. Măreşte eficacitatea globulelor albe, care combat bacteriile şi virusurile şi sunt necesare pentru înmulţirea corespunzătoare a globulelor roşii. Este importantă şi vitamina C, care stimulează imunitatea, ajută la refacerea ţesuturilor şi sprijină activitatea glandelor suprarenale, ce controlează producţia de hormoni ai stresului din organism.

La unele persoane, cauza oboselii poate fi o uşoară deficienţă de magneziu. În mod normal, o cură de magneziu cu durată de două luni rezolvă problema. Uleiul de peşte (sau din seminţe de in, pentru vegetarieni) oferă acizi graşi esenţiali oemga-3, care protejează întegritatea membranelor celulare şi stimulează sistemul imunitar.

Dozaj recomandat pentru suplimente:

  • complexul de vitamina B: o capsulă de 2 ori pe zi, la masă. Alegeţi un produs cu 50 mcg vitamina B12 şi biotină, 400 mcg acid folic şi 50 mg din celelalte vitamine B.
  • vitamina C: 500 mg de 2 ori pe zi. Reduceţi doza dacă faceţi diaree.
  • gingseg (panax): 100-250 mg extract de 2 ori pe zi. Alegeţi un produs standardizat care să conţină minimum 75% ginsenozide.
  • magneziu: 40 mg pe zi timp de 2 luni. Luaţi suplimentul la masă reduceţi doza dacă aveţi diaree.
  • ulei de peşte: 2 linguriţe care asigură 2 grame de acizi graşi omega-3 pe zi. Consultaţi medicul dacă luaţi anticoagulante. Vegetarienii pot lua în schimb 1 lingură ulei din seminţe de in.

PLANTE

ATENŢIE! Nu folosiţi simultan plantele din lista următoare.
Uz intern: ginseng american, măces, ovaăz, rozmarin, cătină, ginseng siberian, ceai verde.
Pentru detoxifierea ficatului: anghinare, păpădie, armurariu.

Oboseală cronică – ALIMENTAŢIA

Consumaţi din belsug:

  • amarantoa, avocado, quinoa, seminţe de florea-soarelui – pentru magneziu
  • banane, carne de pasăre, mazăre, produse lactate – pentru triptofan
  • carne de pasăre, fasole, nuci caju, scoici, seminţe de dovleac – pentru zinc

Reduceţi consumul de:

  • zahăr, dulciuri de orice fel
  • cofeina din ceai, cafea şi băuturi cola
  • alcool.

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up