arsurile la stomac

Afecţiuni

Arsurile la stomac

Neplăcerea arsurilor la stomac, sau refluxul acid, este familiară foarte multor oameni, pentru unii fiind chiar zilnică. De obicei, arsurile la stomac sunt declanşate de mâncare şi se produc atunci când acidul din stomac intră în tubul digestiv (esofag), arzând partea din spate a gâtului.

Durerea puternică poate radia în piept, mergând din spatele sternului până la gât. Refluxul acid poate fi însoţit de eructaţii, flatulenţă sau greaţă, iar arsura poate dura una până la două ore.

Indigestia repetată (care se produce cel puţin de doua ori pe săptămână) se numeşte în termeni medicali boala de reflux gastroesofagian sau BRGE, şi poate fi destul de gravă. Simptomele includ arsuri la stomac dureroase, salivare crescută, răguşeală cronică şi regurgitare. Dacă nu este tratată, acidul coroziv din stomac poate eroda treptat căptuşeala delicată a esofagului, proces care este legat de cancerul esofagian. Din fericire, consumul de alimente vindicătoare şi dietele alternative pot ajuta în controlul arsurilor la stomac.

Arsurile la stomac – CAUZE

O valvă musculară în partea de jos a esofagului, sfincterul esofagian inferior (SEI), serveşte drept portar al stomacului şi închide acestuia, blocând revenirea în esofag. Totuşi, numeroşi factori pot slăbi SEI sau il pot relaxa, producând arsuri. O altă cauză a BRGE este hernia hiatală. Fumatul şi o presiune abdominală marită din cauza sarcinii sau obezităţii pot slăbi SEI, împiedicând închiderea totală a acestei valve.

Anumite alimente şi medicamente pot relaxa şi deschide SEI, permiţând acidului din stomac să intre în esofag. Alte elemente care declanşează arsurile la stomac sunt alimentele acide(roşiile, fructele şi sucurile de citrice), care pot produce exces de acid în stomac şi pot irita căptuşeala deteriorată a esofagului şi supraîncălzirea, îmbrăcămintea prea strânsă, culcatul sau aplecatul după masă, toate pot împinge conţinutul stomacului în sus.

SIMPTOME

  • arsuri la stomac dureroase
  • salivare crescută
  • răguseală cronică
  • regurgitare.

Arsurile la stomac – PREVENIRE ŞI TRATAMENT

Pentru prevenirea apariţiei arsurilor la stomac şi reducere la minimum a iritării esofagului se recomandă câteva schimbări ale dietei.

Deşi datele stiinţiice sunt puţine, refluxul poate fi împiedicat de modificari simple ale alimentaţiei, cum ar fi eliminarea alimenterlor care produc arsuri. Printre alimentele obişnuite care produc arsuri la stomac sunt cafeaua (atât normala, cât şi decofeinizată), alcoolul, bomboanele de mentă, ciocolata, ceapa şi produsele din roşii. În general, alimentele condimentate, grase sau acide conduc în mod frecvent la arsuri la stomac. Dacă alimentele şi băuturile iritante fac parte din meniu, mâncaţi doar porţii foarte mici. Pentru a elimina refluxul, beţi băuturile între mese în loc să le beţi la masă. În plus, rămâneţi în poziţie ridicată până la o ora după masă şi nu mâncaţi cu doua sau trei ore înainte de culcare.

Mulţi experţi recomandă mese zilnice în cantitate mică, cu conţinut scăzut de grăsimi. Mesele bogate dilată stomacul, mărind posibilitatea de reflux. Portiile mici, consumate mai des pe parcursul zilei, pot fi mai uşor digerate, împiedicând producerea arsurilor. De asemenea, este important să se mănânce încet, deoarece mâncatul prea repede (şi prea mult) poate supraîncărca muşchiul SEI, presând deschiderea valvei şi împingând sucurile acide în esofag. Se crede că o dietă cu conţinut scăzut de grăsimi împiedică arsurile la stomac, deoarece alimentele grase pot exacerba refluxul acid prin prelungirea digestiei şi slăbirea valvei SEI.

Unii experţi cred că ceaiul slab, calmânt, de ghimbir poate proteja împotriva arsurilor. Deşi este şi el destul de picant, se crede că ghimbirul fortifică valva SEI, împiedică trecerea acidului în esofag.

Unele studii au asociat obezitatea cu incidenţa crescută a arsurilor la stomac. Se pare că prea multă greutate în jurul abdomenului apasă valva SEI, permiţând ieşirea conţinutului stomacului. Alimentele bogate în fibre pot ajuta la pierderea în greutate, sporind senzaţia de saţietate fără a încuraja ingerarea de calorii în exces. O dietă bogată în carbohidraţi complecşi cu conţinut ridicat de fibre poate uşura digestia şi preveni arsurile la stomac. Experţii sugerează concentrarea meselor în jurul unor carbohidraţi complecşi cu conţinut scăzut de grăsimi cum sunt fasolea, legumele şi cerealele complete.

PLANTE

ATENŢIE! Nu folosiţi simultan plantele din lista următoare.

  • busuioc – infuzaţi 4-6 g de frunze uscate în 250 ml de apă clocotită timp de 10 minute. Strecuraţi. Beţi o cană pe zi, fără zahăr.
  • maghiran – infuzaţi o liguriţă de plantă uscată într-o cană de apă clocotită timp de 15 minute. Strecuraţi. Beţi 3 căni pe zi.
  • hamei – (tinctură, 1:5 în alcool 60%) luaţi 20 picături cu apă de 3 ori pe zi, înainte de mese.
  • muşeţel – infuzaţi un pliculeţ de flori uscate într-o cană de apă clocotită timp de 10 minute. Beţi 3 căni pe zi înainte de mese.
  • fenicul – infuzaţi ¼ pănă la ½ liguriţe de seminţe macinate într-o cană de apă clocotită timp de 10 minute. Beţi 1-3 căni pe zi.
  • roiniţa – infuzaţi 2-3 g de frunze uscate intr-o cană de apă clocotită timp de 5 minute. Strecuraţi. Beţi o cană la prânz şi una seara, după mese.
  • turmeric – infuzaţi 0,5-1 g pulbere într-o cană de apă clocotită timp de 5-10 minute şi strecuraţi. Beţi 2-4 căni pe zi.
  • papaya – luaţi tablete de papaina, conform instrucţiunilor producătorului.

La recomandarea unui specialist în medicina plantelor – genţiană.

ALIMENTAŢIA

Consumaţi din belşug:

  • cartofi, fasole, orez, cereale integrale, fructe şi legume proaspete – pentru carbohidraţi complecşi
  • sardine, somon, cod şi halibut – pentru acizi graşi omega-3
  • linte, rodii, sfeclă – pentru fibre dietetice.

Reduceţi consumul de:

  • uleiuri vegetale, carne grasă de vită şi porc
  • cafea

preluare: Porţia de sănătate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up