cancerul de prostata

Pentru EL

Alimentaţia în cancerul de prostată

Adenomul de prostată – aceast tip de afecţiune este cea mai frecventă dintre tumorile benigne întâlnite la bărbat. Principala sa caracteristică este că se dezvoltă în interiorul prostatei. Adenomul de prostată apare de obicei după vârsta de 50 de ani. Însă întârzierea maximă este după vârsta de 60 de ani. Există însă un procent de 10% din cazuri când această afecţiune poate apărea şi la bărbaţii tineri.

Fructele şi verdeţurile

Există numeroase argumente solide în sprijinul efectului protector al fructelor si legumelor în lupta împotriva cancerului. Un studiu recent al Centrului de Cercetări Oncologice Fred Hutchinson din SUA a arătat că un consum crescut de legume determină o scădere apreciabilă a riscului de cancer de prostată. Astfel, bărbaţii care consumau în medie 4 sau mai multe porţii de legume pe zi aveau un risc de cancer de prostată cu 35% mai mic comparativ cu cei care consumau mai puţin de 2 porţii zilnic. Legumele şi verdeţurile cu cel mai puternic efect anticancerigen au fost cele din familia verzei (varza, conopida, varza de Bruxelles, broccoli etc.). Bărbaţii care consumau 3 sau mai multe porţii pe săptămână din aceste alimente se bucurau de o scădere de 40% a riscului de apariţie a cancerului de prostată comparativ cu cei care mâncau astfel de alimente mai rar de o dată pa săptămână.

Roşiile şi sucul de roşii

Câteva studii au identificat licopenul (care se găseşte în cantităţi mari în roşii şi în sucul de roşii ca având un puternic efect protector. Un studiu efectuat pe 22.000 de bărbaţi, urmăriţi timp de 13 ani a evidenţiat la cei cu nivelul sangvin de licopen cel mai crescut un risc de cancer de prostată cu 60% mai mic comparativ cu cei cu niveluri joase.

Vitamina E

Un studiu finlandez efectuat pe un grup de 29.000 de fumători care au luat zilnic un supliment de 50 UI de vitamina E a evidenţiat o scădere cu 41% a deceselor prin cancer de prostată.

Vitamina D

Vitamina D pare să aibă un efect anti-tumoral faţă de cancerul de prostată. Date extrase dintr-un studiu asupra unui număr mare de lucrători sanitari (peste 47.000 de bărbaţi) au arătat ca vitamina D (şi consumul de fructe) protejează intr-o bună măsură împotriva cancerului de prostată.

Seleniul

Seleniul este un element mineral cu proprietăţi antioxidante în organism. Datele studiului au arătat că bărbaţii care consumau cel mai mult seleniu aveau un risc cu 51% mai redus de a face cancer de prostată. Aceasta comparativ cu cei care aveau cel mai redus aport din acest mineral. Acelaşi efect a fost evidenţiat şi de un studiu clinic experimental. În acest experiment unui grup de 1.312 persoane li s-a administrat 200 mcg de seleniu zilnic timp de 4,5 ani. S-a constatat scăderea incidenţei apariţiei cancerului de prostată cu cca. 50% faţă de grupul de control căruia nu i s-a administrat seleniu. Alimentele cele mai bogate în seleniu sunt cerealele integrale şi nucile braziliene. Două nuci braziliene sunt suficiente pentru a acoperi necesarul de seleniu pentru o zi întreagă.

Atenţie la cât mâncaţi! A nu mânca prea mult se dovedeşte a proteja nu doar împotriva obezităţii ci şi a canceruui de prostată. Cel puţin aşa reiese dintr-un studiu efectuat în 1997 în Canada: bărbaţii care consumau cele mai multe calorii aveau un risc de cancer de prostată de 2,7 ori mai mare decât cei care consumau cele mai putine calorii.

Reduceţi consumul de grăsimi!

Cei care consumă prea multe grăsimi – atât animale cât şi vegetale – au de înfruntat un risc de 2-3 ori mai mare de a se îmbolnăvi de cancer de prostată. Excepţie fac uleiul de măsline şi grăsimile de tip omega-3 (cum sunt cele din seminţele de in şi nuci).
Reduceţi consumul de lapte şi de produse lactate. Unele studii au evidenţiat o legătură între consumul de produse lactate şi creşterea riscului de cancer de prostată. Cauza pare să fie aportul mai mare de calciu la cei care consumă lactate.

Soia

Celebra soia – îţi dovedeşte calităţile preventive şi în cazul cancerului de prostată. Astfel, unul din studiile mari (12.000 de participanţi) a demonstrat faptul că bărbaţii care consumau zilnic soia se bucurau de o scădere a riscului de cancer de prostată cu 70%!

Leave a Comment

Scroll Up