constipatia

Afecţiuni

Constipaţia

Constipaţia este caracterizată de defecaţii rare sau dificile şi scaune tari, uscate. Adesea scaunele tari sunt rezultatul absorbţiei în exces a apei în intestine.
Aceasta se poate întâmpla deoarece muşchiul colonului se contractă prea încet, producând trecerea prea lentă a scaunului.

Pentru menţinerea mişcării scaunului prin colon este important să se bea multă apă. Adesea simptomele de constipaţie sunt însoţite de balonare, umflarea intestinelor, apăsare şi o senzaţie de evacuare incompletă. Din presiunea unei încordări excesive pot apărea hemoroizii.

Frecvenţa defecatiilor la oameni variază mult, de la trei pe zi la trei pe săptămână. în general, mai puţin de trei defecaţii pe săptămână indică o constipaţie. O părere greşită despre constipaţie este că e necesară o defecaţie pe zi. Contrar părerilor obişnuite, frecvenţa este mai puţin importanta decât gradul de disconfort asociat cu defecaţia sau absenţa necesităţii de a avea una. Constipaţiile şi neregularităţile sunt obişnuite în special la vârstnici şi la copii.

CONSTIPAŢIA – CAUZE

De constipaţie sunt legaţi numeroşi factori. Excluzând cazurile asociate cu boli specifice, majoritatea cauzelor obişnuite ale constipaţiei conţin o componentă ereditară, lipsa de mişcare, anumite tipuri de medicamente, stresul emoţional, o dietă bogată în grăsimi animale şi alimente prelucrate, o alimentaţie săracă în fibre şi un consum scăzut de apă.

Obiceiurile proaste privind defecaţia, cum ar fi ignorarea nevoii de defecaţie, pot şi ele cauza constipaţie. Utilizarea în exces a clismelor, precum şi a laxativelor,poate, în timp, să influenţeze capacitatea naturală de contractare a colonului. La copii, cauzele constipaţiei pot fi uneori de natură psihologică. Câtuşi de puţin surprinzător, constipaţia este una din cele mai fregvente boli gastrointestinale raportate în ţară.

CONSTIPAŢIA – SIMPTOME

  • Scaune rare
  • Defecaţie dificilă sau dureareroasă
  • Scaun tare, uscat
  • Abdomen umflat

CONSTIPAŢIA – PREVENIRE ŞI TRATAMENT

Există două tipuri de fibre diuretice, solubile şi insolubile. Adesea numite ,,alimente greu digerabile”, fibrele insolubile sunt deosebit de eficiente în producerea regulată a defecaţiilor, producând aglomerare şi furnizând masa scaunului.

De asemenea, fibrele insolubile ajută la mişcarea reziduurilor prin colon şi uşurează eliminarea. Fibrele solubile pot ajuta la muierea scaunului acţionând ca un gel în intestine, unde sporesc conţinutul de apă. Ambele tipuri de fibre dietetice sunt utile pentru controlul constipaţiei. Fructele uscate, precum caisele, smochinele, prunele şi perele uscate, sunt deosebit de bogate în fibre şi în alte substanţe nutritive benefice.

Alimentele grase şi cele prelucrate au, de obicei, un conţinut scăzut de fibre. Consumul prea multor alimente de acest fel contribuie la constipaţie pentru că vă umple, fără să furnizeze beneficiile gastrointestinale ale fibrelor. Când alegeţi alimente bogate în fibre, luaţi-le pe acelea care sunt bogate şi în alţi compuşi nutritivi. O bună alegere o reprezintă fructele uscate, mazărea, fasolea, lintea, broccoli şi cartofii dulci.

Deoarece multe alimente bogate în fibre tind să producă balonări şi gaze, poate fi o idee bună să măriţi treptat consumul acestor alimente, astfel încât sistemul să se adapteze la surplusul de fibre. Beţi multă apă pentru a preveni încetinirea funcţionării sistemului digestiv.

De asemenea, alimentele bogate în magneziu pot produce o ameliorare. Se crede că magneziul are proprietăţi laxative slabe.

Ca strategie preventivă, reţineţi că tărâţele de grâu reprezintă o sursă excelentă de fibre insolubile, care se îmbibă imediat cu apă pentru a forma bolul fecal. Tărâţele sunt mai greu de consumat ca atare; încercaţi să mâncaţi zilnic cereale bogate în tărâţe şi alegeţi pâinea integrală în locul celei albe sau a pâinii cu adaos din tărâţe şi germeni de grâu, care nu conţin prea multe fibre.

CE MAI PUTEŢI FACE

  • Beţi zilnic cel puţin opt pahare de apa sau suc
  • Faceţi mişcare în mod regulat
  • Antrenaţi-vă intestinul: mergeţi la toaletă în fiecare zi la aceeaşi oră, chiar dacă nu simţiţi nevoia să faceţi acest lucru.
  • Când simţiţi nevoia să vă goliţi intestinul, încercaţi să o faceţi imediat.

SUPLIMENTE ALIMENTARE

Orice schimbare bruscă a obiceiurilor de eliminare a scaunului poate indica o problemă mai serioasă, precum cancer sau obstrucţie intestinală, şi impune un consult medical. În cazul unor neregularităţi ocazionale, pot fi de folos diverse suplimente naturale. Rezultatele ar trebui să apară într-o zi-două.. Psyllium, seminţele măcinate de in sau de schinduf conţin multe fibre şi ajută la formarea, înmuierea şi eliminarea scaunului; se pot folosi zilnic. Aveţi grijă să beţi multă apă când le luaţi, ca să uşurati trecerea bolului prin tractul digestiv.

Dozaj recomandat pentru suplimente:

Psyllium
Dozaj: 1-3 linguri pulbere pe zi, dizolvate în apă sau suc.
Sfat: O variantă este să luaţi 1-3 linguri de seminţe de in măcinate sau 2 linguri de seminţe de schinduf măcinate; indiferent ce plantă alegeţi, beţi opt pahare de apă pe zi.
In
Dozaj: 1-3 capsule cu 100 mg ulei de seminţe de in pe zi.
Sfat: Nu luaţi mai mult de câteva zile la rând.
Ispaghula
Dozaj: 2 capsule 430 mg înainte de fiecare masă.
Sfat: Beţi întodeauna multă apă.
Senna
Dozaj: 1-2 capsule conţinând 7,5 mg sennozide la culcare.
Sfat: Nu luaţi mai mult de 2 capsule într-un interval de 24 ore.

PLANTE

ATENŢIE! Nu folosiţi simultamn plantele din lista de mai jos.
Scaunele pot deveni mai moi şi mai voluminoase – prin urmare, mai uşor de eliminat – prin terapia cu plante ce conţin mucilagii, cum ar fi ispaghula.

Plantele laxative indicate mai jos pot irita itestinul şi nu se recomandă folosirea lor repetată sau îndelungată. Dacă o combinaţie a remediilor menţionate nu are efect într-o zi-două, puteţi recurge la planta cascara sagrada, ca ultimă soluţie. Este un laxativ puternic, care stimulează contracţia muşchilor intestinali şi nu trebuie folosită mai mult de o săptămână-două la rând. Nu luaţi nici un remediu mai mult de câteva zile fără să întrebaţi un specialist în plante medicinale sau un medic.

Uz intern

-Rubarba
Fierbeţi 20 g de rubarba proaspătă cu 750 ml apă şi fierbeţi uşor pentru a reduce la 500 ml. Luaţi 100 ml seara.
-Tamarin
Luaţi 10-20 g pe zi de fruct proaspăt, fără seminţe: ajustaţi cantitatea conform reacţiei personale la tratament.
-Ulm american
O linguriţă de pulbere de ulm american amestecată cu 1 cană de apă şi băuta de 3 ori pe zi înainte de mese, cu un pahar suplimentar de apă.
-Ştevie
Extract lichid, echivalentul a 2-4 g de rădăcină uscată, de 3 ori pe zi.
-Rădăcină de păpădie
O cană de ceai din 1 linguriţă de pulbere uscată de trei ori pe zi.
La recomandarea unui specialist în plante medicinale
-Cascara sagrada ( niciodată pe termen lung)

Tratament individual

HOMEOPATIE

  • Ocazional, în călătorii, departe de casă: Ambra grisea 5CH, 3 granule
  • Când afecţiunea priveşte absenţa nevoii, relaxarea totală a intestinului: Opium 4CH, 3 granule seara.
  • Constipaţie cu senzaţie de dificultate a evacuarii sau de scaun insuficient: Nux vomica 5CH, 3 granule seara.
  • Constipaţie cu senzaţie deuscăciune anală si nevoia de a face mult efort pentru eliminarea bolului fecal: Alumina 4CH, 3 granule seara.
  • După un abuz de laxative, scaun în formă de mici bile: Hydrastis 4CH, 3 granule seara.
  • Scaune dure şi voluminoase: Bryonia 4CH, 3 granule seara.

FITOTERAPIE

  • Malva sylvestris (nalba) în infuzie are avantajul de a nu irita intestinul.
  • Drenaju ficatului: faceţi o infuzie de anghinare, de păpădie, de rozmarin.
  • Luaţi ridiche neagră sub formă de sirop, de suc (proaspăt sau fiole EPS)

OLIGOTERAPIE

    Magneziu, o doză pe zi.

ORGANOTERAPIE

  • Puneţi-vă, înainte de culcare, timp de două săptămâni, câte un supozitor de Mucoasa colonului 7CH QSP 1, supozitor nr.6,(preparat în farmacie), luni, miercuri şi vineri;
  • de Ficat 4CH şi Vezica biliara 7CH QSP 1, supozitor nr.6, joi şi sămbâta.

MASAJ AURICULAR

  • Cu ajutorul unui varf moale, masaţi-vă punctele 99 Intestin Gros, 18 Materie cenuşie (jumătatea inferioară a părţii interne a antitragusului), 57 Sistem neurovegetativ, 111 San Jiao.

REFLEXOTERAPIE

  • Masaţi-vă întreaga boltă plantară a ambelor tălpi.

PRESOPUNCTURA – SHIATSU – DO-IN

  • Cu vârful degetului mare, masaţi faţa posterioară a antebraţului, la trei lăţimi de deget deasupra pliului flexiunii posterioare a încheieturii. Menţineţi o presiune fermă, dar delicată, şi descrieţi spirale în sens invers celui al acelor de ceasornic. Executaţi de mai multe ori, înainte de a trece la partea cealaltă.
  • Completaţi cu un masaj alternativ al unuia dintre punctele corespunzătoare intestinului gros – stând cu braţul în jos, îl găsiţi la marginea exterioară a antebraţului, la trei lăţimi de deget sub extremitatea externă a pliului de flexiune a cotului. Cu antebraţul ţinut în unghi drept, apăsaţi cu fermitate punctul cu vârful degetului mare ( este adesea dureros). Menţineţi presiunea 20 secunde, lăsând antebraţul să balanseze dinainte înapoi. Repetaţi, în două reprize, apoi masaţi punctul de la celălalt braţ.

CONSTIPAŢIA – SPECIALIŞTI

  • Pentru tratarea ,,terenului” bolii: un acupuctor, un homeopat, un fito-aromaterapeut etc.
  • Pentru a învăţa să mâncaţi mai sănătos: un nutriţionist, un naturopat, un dietician.
  • Pentru a vă păstra într-o formă fizică bună: practicaţi o gimnastică uşoară sau una energetică: taiji quan, qi gong, yoga.
  • Pentru ameliorarea circulaţiei energetice în corp: un reflexoterapeut, un specialist în shiatsu.

CONSTIPAŢIA – ALIMENTAŢIA

Consumaţi din belşug

  • Broccoli, cartofi dulci, seminţe de in, varză – pentru fibre insolubile
  • Caise, fasole, prune, smochine – pentru fibre solubile
  • Portocale – pentru acidul citric, care este un laxativ natural

Reduceţi consumul de:

  • Lactate
  • Carne roşie
  • Pâine albă, orez alb şi paste albe
  • Alcool

preluare: Portia de sanatate – Ed. Reader’s Digest, 2011

Leave a Comment

Scroll Up