legume post

Dietă şi Nutriţie

Cum staţi cu digestia în timpul postului?

Postul Sfintelor Pasti începe anul acesta pe 19 februarie. Acest post, fiind cel mai lung și cel mai aspru din posturile de durată întâlnite în Biserica Ortodoxa, este cunoscut și sub denumirea de Postul Mare.

Ținând seama că acesta amintește și de postul celor 40 de zile ținute de Hristos înainte de începerea activității Sale mesianice (Luca IV, 1-2),  acest post a primit și numele de Paresimi. În vechime, Postul Sfintelor Paști avea menirea de a-i pregăti pe cei ce urmau să primească botezul în noaptea Învierii. Postul Paștlui este, așa cum am menționat mai sus, unul dintre cele mai aspre posturi din an, de aceea preoții recomandă post doar persoanelor sănătoase. Deoarece Postul Paștelui urmează unei perioade în care multe persoane au mâncat preponderent carne și grăsimi, privarea alimentară poate conduce la apariția unor manifestări neplăcute la nivel digestiv, și nu numai. De aceea este important, în această perioadă de post, să păstram proporţia corectă între principiile nutritive, nu doar să excludem produsele de origine animală. Postul, în esenţa alimentaţiei, este o combinaţie de simplitate, abţinere şi detoxifiere.

Pentru a putea furniza organismului substituentele necesare funcţionării, este important să apelăm la grăsimi, proteine, fibre vegetale, însă nu într-un mod abuziv. Alimentele utile pentru post sunt fructele și legumele crude, sau preparate simplu – la aburi sau cel mult opărite – precum și grânele fără gluten, înmuiate în apă și fierte la foc mic, mai mult timp, cum sunt de exemplu hrișca, meiul sau quinoa. Privarea alimentară din perioada postului poate produce, anumitor persoane, diverse manifestări mai puțin plăcute cum ar fi amețeli sau tulburări digestive. Toate aceste manifestări sunt urmarea privării de anumite alimente, însă, există soluții pentru fiecare în parte:

1.Ameţeala sau slăbiciunea

Ameţeala este un simptom foarte frecvent, care se manifastă mai ales în perioada incipientă a postului atunci când persoana se ridică brusc din poziţia aşezat. Durează câteva secunde şi poate fi prevenită printr-o ridicare lentă. Reprezintă o situaţie obișnuită în timpul postului şi apare din cauza lipsei de fier. Carenta de fier determină scăderea hemoglobinei din sânge, iar asta duce la anemie. Hemoglobina, pigmentul rosu al hematiilor, transportă oxigenul către toate celulele. Când nivelul ei scade, la organe și țesuturi ajunge o cantitate insuficientă de oxigen, iar asta provoacă simptome precum: amețeli, paloare, oboseală, somnolență, dureri de cap, puls crescut, dificultăți de concentrare. În mod normal, pentru contracararea anemiei este inidcat consumul de carne roșie, ficat, rinichi, pește sau crustacee. În post, însă, este indicat consumul de alimente care ne ajută să ne refacem rezervele de fier precum fasolea, mazărea, fructele uscate (în special caisele), cerealele integrale, pâinea integrală. De asemenea, este foarte important să îi oferim organismului o cantitate suficientă de vitamina C. Aceasta favorizează absorbția fierului și se regăsește din belșug în: citrice, roșii, varză albă, pătrunjel sau afine.

2.Probleme digestive

Este de la sine înţeles faptul că în perioada de post obiceiurile noastre culinare sunt date peste cap. Renunţarea bruscă la anumite alimente conduce de cele mai multe ori la apariţia unor probleme digestive. Unele persoane se pot confrunta cu arsuri gastrice, balonare, constipaţie, sau chiar cu episoade diareice.alpha Digest

Aceste manifestări pot fi incluse în cadrul sindromului de colon iritabil (SCI), deşi, odată cu revenirea la regimul alimentar normal, aceste manifestări vor dispărea. Semnele sindromului de colon iritabil variază ca gravitate de la o persoană la alta şi cel mai des presupun durere abdominală, balonare, flatulenţă, constipaţie, diaree. Deşi acest sindrom afecteză şi femei, şi bărbaşi, el are o prevalenţă cu 67% mai ridicată în cazul femeilor. Implicarea anumitor alimente în sindromul colonului iritabil este încă intens studiată, însă unele alimente au fost deja asociate cu agravarea SCI.

O dietă care cuprinde ciocolată şi dulciuri ultra-procesate, grăsimi, fasole, varză, conopidă, broccoli, lapte, băuturi carbogazoase, produse bogate în gluten, poate duce la apariţia şi agravarea simptomelor sindromului de colon iritabil. O analiză minuţioasă a dietei zilnice şi identificarea alimentelor care provoacă o sensibilitate la nivelul colonului, poate fi un pas important spre ameliorarea problemei şi chiar tratarea acesteia.Tot pentru ameliorarea simptomelor de colon iritabil este indicat, de către nutriţionişti, să evităm perioadele de stres intes, să respectăm orarul de mese şi să nu mâncăm pe fugă.

3.Probleme Ale pielii

Erupţiile pe piele pot acoperi întreg corpul sau pot fi doar localizate. De obicei, aceste erupţii dau mâncârimi. Ele se aseamănă urticariei însă nu întotdeauna produc mâncărimi, unele zone cerând scărpinare, altele nu, la aceeași persoană și în același moment. Aceste erupţii sunt datorate consumului de alimente înalt procesate şi aditivate cum ar fi pateul vegetal – cunoscut de altfel şi sub denumirea de „colecția de aditivi” sau al margarinei. Aceste erupţii pot dura doar câteva ore (în cazurile fericite) dar de obicei ele persistă 3-4 zile. Ele reprezintă un proces de eliminare al toxinelor, fiind un mecanism de protecţie al organismului nostru.

Fie că alegeți postul ca ”instrument” de detoxifiere în această primăvară, fie că alegeţi postul ca pe un proces al vindecării, curățării corpului fizic, întoarcerii spre alimentația vie, naturală, bogată în fructe și legume, noi vă dorim tuturor o primăvară vindecătoare și un post luminos !

 

Citeşte mai multe despre alphaDIGEST!

Sursa: www.crestinortodox.ro/paste/postul-pastelui/postul-rolul-in-viata-credinciosilor

http://www.sfatulmedicului.ro/Tulburari-de-tranzit–diareea-si-constipatia-/sindromul-de-intestin-iritabil-sii_560

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll Up