diabet

Afecţiuni

Diabetul zaharat și pulberea din orz verde

Diabetul zaharat, iată două cuvinte care „au răsturnat metafizicul” multor persoane de pe glob atunci când ele au fost pronunțate de către medicul care evalua analizele de laborator. Să fi mâncat, oare, prea mult dulce?

Va trebui să țin o dietă restrictivă care mă va obliga să renunț la acele mâncăruri care îmi făceau plăcere înainte? Dieta impusă de medic este greu de urmat. Sunt prea multe reguli de care trebuie să țin cont și nu cred că mă voi descurca! Iată câteva afirmații care îți pot trece prin cap atunci când auzi pronunțându-se în aceeași frază numele tău și “diabet zaharat”. Realitatea nu este însă atât de dură precum pare la prima vedere. Să ridicăm vălul şi să discutăm deschis despre acele mituri care, planând în jurul acestei afecţiuni, o fac să pară atât de feroce.

În primul rând trebuie să afirmăm că nici până în zilele noastre nu se cunosc cauzele apariţiei diabetului. Teorii sunt multiple. Însă cea conform căreia mâncatul de dulciuri şi zahăr în exces ar putea conduce la apariţia diabetului este prea puţin susţinută. Cauzele sunt încă necunoscute, însă efectele sunt clare. Ce se ştie este faptul că atunci când oganismul întâmpină mari probleme în a transforma mâncarea ingerată în energie vitală pentru organe, iar pancreasul ajunge să secrete insulina în exces, discutăm clar de diabet.

În mod normal organismul uman transformă mâncarea în suport energetic, asigurând astfel buna funcţionare a organelor interne, a muschilor, a pielii. Diabetul este caracterizat prin apariţia unor niveluri ridicate de glucoză (zahar simplu necesar tuturor celulelor pentru energie) în sânge. Acestea ca rezultat al unei dereglări a secreţiei şi/sau a acţiunii insulinei.

Insulina

este un hormon secretat de pancreas. Prin insulină glucoza poate fi utilizată de către celule pentru a fi transportată acolo unde organismul are nevoie de ea. Atunci când în urma digestiei apare glucoza în exces, pancreasul secretă şi el insulină într-o cantitate mult mai mare pentru a face faţă cantităţii crescute de glucoză din sânge.

Când pragurile de glucoză şi insulină cresc peste nivelul normal, iar situaţia se repetă zi după zi pe o perioadă mai lungă de timp se crează un cerc vicios care conduce la prăbuşirea mai multor sisteme. Primul care va ceda este pancreasul, suprasolicitat pentru producerea de insulină.

Ce este necesar de ştiut este faptul că sunt două tipuri de diabet zaharat:

  • Diabetul zaharat de tipul I

    apare la orice vârstă. Însă predomină la copii și adulții tineri, motiv pentru care este numit de către unii autori diabet juvenil. De asemenea, un termen sinonim folosit adesea pentru diabetul zaharat tip I este diabetul zaharat insulino-dependent. Discutăm de acest tip de diabet atunci când pancreasul nu poate produce insulină. În afara insulinei glucoza din sânge se acumulează în vene și artere. De aceea persoanele care suferă de acest tip de diabet trebuie să primească doze bine stabilite de insulină, altfel viața le este pusă în mare pericol.

  • Diabetul zaharat de tip II

    este și cea mai frecventă formă de diabe Acesta este responsabil pentru 90% din cazurile de diabet la nivel mondial. Acest tip de diabet afectează în general adulții, și se produce doarece pancreasul acestora nu produce suficientă insulină pentru a metaboliza glucoza. Diabetul de tip II se dezvolta treptat și afectează de obicei persoane cu vârste peste 40 de ani care tind să fie obeze.

Complicațiile asociate cu ambele tipuri de diabet cuprind boli cardiovasculare, deteriorări ale nervilor, pierderea vederii și boală cronică de rinichi. Însă toate acestea pot fi evitate dacă ținem cont de câteva sfaturi simple.

Sfaturi practice

  1. Plănuirea meselor, sună pompos, însă este standardul de aur în managerierea diabetului zaharat. Înainte de începerea oricărui plan de nutriție, persoanele cu diabet trebuie să-și revizuiască atent orice decizie privind dieta. Se aleg acele alimente care să se potriveasca fiecarui stil de viață în parte. Astfel încât nivelul glicemiei să fie cât mai aproape de limita normalului, dacă nu chiar în limitele ei fiziologice. Așadar dieta fiecărei persoane trebuie să fie stabilită individual pentru a corespunde necesităților de insulină. Alimentele bogate în carbohidrați complecsi sunt digerate cu o viteză ce permite glucozei să fie eliberată treptat în sânge. Aceasta ajută la menținerea nivelurilor normale de glucoză. Să mâncăm pâine integrală sau fructe și legume bogate în fibre. Fibrele dietetice pot îndeplini absorbția glucozei. Deasemenea pot produce senzația de sațietate, ceea ce este de dorit în cazul în care persoana dorește să piardă în greutate.
  2. Deoarece carbohidrații afectează direct viteza cu care glucoza este eliberată în sânge, ne putem gândi să substituim carbohidrații cu proteine. Insă o cantitate prea mare de proteine atrage după sine și o cantitate mare de grăsime. Iar această grăsime de cele mai multe ori saturată. Consumul crescut de grăsimi saturate crește riscul apariției bolilor cardiovasculare. De aceea trebuie știut faptul că dieta unei persoane cu diabet ar trebui să conțină între 15 și 20 % proteine.

Cum ne influenţează stilul de viaţă diagnosticarea cu diabet

  1. Chiar dacă ați fost diagnosticat cu diabet zaharat asta nu înseamnă că trebuie definitiv să renunțați la dulciuri. Se pot găsi diverse strategii sănătoase pentru introducerea dulciurilor în dieta zilnică. În primul rând puteți apela la îndulcitori de bună calitate. De asemenea puteți diminua porțiile de dulciuri pe care obișnuiați să le mâncați înainte de a fi diagnosticat. De exemplu în loc de două cupe de înghețată puteți mânca doar una. Folosiți desertul pe post de recompensă. De exemplu după prima lună în care ați reușit să urmați cu succes dieta discutată cu medicul dumneavostră. Însă, nu în ultimul rând, puteți transforma desertul într-o masă sănătoasă și nutritivă. Puteţi consuma fructe proaspete în loc de cupa de înghețată.
  2. Chiar daca aveti diabet zaharat asta nu înseamnă că viața de familie are de suferit. Mesele în familie trebuie să fie în continuare la fel de vesele. Nu este nevoie să pregătim mâncare separată pentru noi față de restul familiei. Şi aceasta numai pentru că am fost proaspăt diagnosticați cu diabet. Diferența dintre noul diagnosticat cu diabet și restul familiei sale constă în faptul că primul este nevoit să iși monitorizeze mai atent cantitățile de alimete consumate la o masă. Asta înseamnă că este necesară monitorizarea cantităților de carbohidrati, grăsimi și proteine pe care le conține mâncarea pe care am decis să o împărțim cu familia noastră.

Diabetul zaharat sau „boala celor trei P” (polifagie, polidipsie, poliurie)

sună complicat însă traducerea este simplă și grăitoare de la sine:
– polifagie = Consumare exagerată de alimente, dorință permanentă de a mânca
– polidipsie = Sete excesivă manifestată la bolnavii de diabet sau de unele boli psihice
– poliurie = Simptom clinic caracterizat prin eliminare de urină în cantitate mai mare decât cea normală
Așadar este simplu să ne dăm seama dacă suferim sau nu de diabet zaharat. Trebuie sp ţinem cont de aceste trei simptome, la care se adaugă și scăderea în greutate, vindecarea lentă a tăieturilor sau a rănilor, infecții recurente de exemplu infecții urinare sau genitale.

Vederea tulbure, sau încețoșată, asemeni unui păienjeniș, poate fi de asemenea un semn al instalării diabetului zaharat (retinopatie diabetică). Iar neuropatia diabetică înseamnă apariția unor furnicături în mâini și/sau picioare însoțite de o senzație de amorțeală.

Ce este de făcut în cazul în care am primit diagnosticul de diabet zaharat?

Atenţie în principal la ceea ce mâncăm. Într-un studiu efectuat la Univesitatea Georgetown, cercetătorii au urmărit timp de 3 luni 11 persoane cu diabet zaharat tip II. Din cele 11 persoane cu diabet zaharat tip II, 7 au fost desemnate să urmeze un regim vegetarian bogat în fibre şi sărac în grăsimi. Dieta acestor 7 persoane conţinea multe legume, fructe şi cereale. Celelalte 4 persoane au urmat o dietă care includea de asemenea multe legume dar şi carne de pui şi peşte.

Valorile glicemiei pe nemâncate a celor 7 persoane care consumau în exclusivitate fructe legume şi cereale au scăzut cu 59% mai mult decât al celor care mâncau şi carne de pui sau peşte. În plus „vegetarienii” au slăbit in medie 7 kg faţă de media de 4 kg slăbite de grupul „nonvegetarienilor”. Aşadar, poate nu vă veţi modifica dieta radical peste noapte. Dar studiul arată importanţa cerealelor integrale şi a vegetalelor în alimentaţia dumneavoastră. Discutând acum despre importanţa vegetalelor şi cerealelor integrale în alimentaţia zilnică doresc să vă supun atenţiei un aliment-medicament. Acesta este pulberea din orz verde – Deep Green Puterea Naturii.

Beneficiile Pulberii din Orz Verde – Deep Green Puterea Naturii

Consumul zilnic de pulbere din orz verde regleză producţia internă de insulină. Aceasta datorită conţinutului său bogat în crom. De asemenea prin consum zilnic se îmbunătăţeşte sensibilitatea tisulară la insulină şi se reglează glicemia prin menţinerea unor nivele optime ale glucozei. Este citat în literatura de specialitate faptul că substratul adipos determină şi întreţine nivele crescute ale insulinei plasmatice. Acest lucru se explică prin faptul că substratul adipos împiedică pătrunderea insulinei secretate de pancreas în circuitul sangvin. Ca atare pancreasul va produce din ce în ce mai multă insulină.

De aceea este foarte importantă scăderea substratului adipos (atât al celui visceral – pe organele ţintă, cât şi al celui dispus în zona abdominală sau al mâinilor, coapselor, etc.). Substratul adipos este marker al existentei unor nivele crescute ale colesterolului. Pulberea din orz verde şi-a dovedit de-a lungul timpului beneficiile în scăderea colesterolului. Acesta lucru intervenind astfel în aşa zisa curăţare a vaselor de sânge încărcate de existenţa plăcilor de aterom (de grăsime). De asemenea îmbunătăţind în această manieră permeabilitatea vasului de sânge şi eliberând accesul insulinei la circuitul sangvin. Îmbunătăţind sensibilitatea vasului de sânge la insulină, glucoza din sânge va fi metabolizată, nivelul acesteia va scădea. Va scădea, de asemenea, şi indicele glicemic şi astfel diabetul zaharat va fi mult mai uşor de controlat şi ţinut între limitele indicate.

Concluzia studiilor

Fie pentru proprietăţile sale antiinflamatorii, fie pentru capacităţile sale normotesoare, fie ca tonic al sistemului nervos sau imunitar, sau ca stimulent digestiv ori al creşterii, orzul verde este unul din alimentele-medicament care nu ar trebui să lipsească din obiceiurile culinare zilnice al oricărei familii. Aşadar, conchidem prin a spune că a mânca sănătos nu înseamnă deloc a renunţa la plăcerea gustului. Medicina convenţională şi cea alternativă nu se contrapun ci, din contră, se completează. Prima nu face decât să repare, cea de-a doua ne ajută să trăim sănătos.

Oana Rebenciuc

Leave a Comment

Scroll Up