alimente dieta fericire anotimpuri stres bioritm reechilibrare umori

Articole recomandate Dietă şi Nutriţie Pentru cuplu Pentru EA

Alimentează-te cu fericire

Suntem ceea ce mâncăm. Nu o singură dată am auzit aceaste vorbe înțelepte. Și, așa cum le-am auzit și noi, le-au auzit și specialiștii care au tot făcut studii și cercetări și au ajuns la concluzia științifică că aceste vorbe sunt cum nu se poate mai adevărate.

Ceea ce mâncăm acționează asupra creierului și ne influențează umorile, ne determină să fim fie fericiți, fie lipsiți de vlagă și tragere de inimă pentru viața noastră. Așadar bucuria de viață începe în farfurie. Începutul bunei dispoziții este să mănânci bine, în companie plăcută, pe îndelete. Nu este de mirare faptul că sociologii și specialiștii subliniază importanța plăcerii asociate cu mâncarea. Așadar senzația de fericire depinde de mai mulți parametri printre care și  conținutul farfuriei.

Această plăcere, astăzi studiată și certificată științific, a fost experimentată de secole de către oameni, însă am ales să o bagatelizăm. Am ales să o sacrificăm de dragul slujbelor și a timpului care se scurge din ce în ce mai repede pe lângă noi.Sondaje tot mai complexe sunt puse în aplicare pentru a studia comportamentul uman în ceea ce privește mâncarea. Ele spun că atunci când suntem stresați unii dintre noi contăm pe mâncare și plăcerea din ea pentru a ne remonta moralul. Alții au dovedit un comportament contrar, și anume se privează de alimente, fiind mult prea afectați de ceea ce li se întâmplă la slujbă sau pe plan personal. Cum ar fi acest comportament, tot nu este sănătos. Nici să apelăm la alimente pentru consolare dar nici să fugim de ele ca de un inamic. Mâncăm pentru a trăi și nu trăim pentru a mânca.

Sociologii și specialiștii subliniază importanța plăcerii asociate cu mâncarea.

După studii îndelungate și sondaje de opinie atent controlate specialiștii psihologi afirmă faptul că senzația de fericire depinde de mai mulți parametri decât doar de ce punem în farfurie. Totuși se știe că anumiți compuși alimentari au efect antidepresiv și ne fac să ne simțim mai bine. Acțiunea acestor compuși alimentari nu este placebo și nici rapidă, așa cum se întamplă în cazul zahărului sau a dulciurilor înalt procesate, care ne conferă o stare de bine pe moment și dependență de lungă durată. Acțiunea acestor compuși alimentari este reală și de durată. Singura condiție este să le consumăm regulat, pe tot parcursul anului, deoarece în acest mod alimentele acestea vor influența producția de neurotransmițători implicați în starea noastră de bine. Iată cum se poate miza pe eficiența acestor alimente grozave în fiecare sezon

Primăvara și echilibrarea umorală

Anotimpul de primăvară este considerat o perioadă de mare fragilitate fiziologică și psihologică. După o lungă perioadă în care organismul uman este privat de lumina solară cât și de nutrienții de bună calitate (proveniți din fructele și legumele coapte la soare și nu în seră) primăvara îl ia cu asalt, oferindu-i stimuli, de cele mai multe ori, contrari. Ziua este mai lungă, temperatura este în creștere și adesea oscilatorie, punând în dificultate și cel mai rezistent sistem imunitar. Polenurile florilor își fac apariția încântând simțurile, dar și zăpăcind imunitatea, iar din punct de vedere alimentar încă plătim pentru grăsimile consumate de sărbători. Postul, pentrui cei care sunt adepții acestui demers, ne pune și mai mult tăria de caracter la încercare, însă nu este o procedură greșită. Nutriționiștii ne recomandă oricum să încercăm să mâncăm mai ușor. Felurile grase, de iarnă și de sărbători încă apasă greu asupra ficatului nostru și  ne influențează dispoziția.

Pentru a ne re-echilibra umoral, trebuie să folosim legume proaspete, morcovi, spanac și mirodenii. Acestea conțin aminoacizii esențiali – tirozina și fenialanina – precursori ai dopaminei si noradrenalinei, neu­rotransmițătorii responsabili de energie si de vitalitate. Hormonii fericirii și ai stării de bine se regăsesc, de asemenea, și în brânzeturi, banane, cereale și susan. Să nu uităm și de celebrul complex vitaminic B. Acesta intervine asupra bunei funcționări a sistemului nervos.

Tirozina și fenialanina – precursori ai dopaminei si noradrenalinei, neu­rotransmițătorii responsabili de energie si de vitalitate.

Găsim o sursă bogată în vitamina B6 cunoscută și ca piridoxină în paprika, mentă verde, tarhon, piper, curcuma, în conopidă, avocado sau cartofi.  Acidul folic sau B9 găsim în ficat sau în varză, în spanac, în frunzele de nap, în sparanghel, în broccoli, în papaya, portocale, grapefruit, în fasole, linte sau mazăre. O sursă important de B12 sau cobalamină se găsește în ficat, rinichi sau în ciuperci, drojdie spirulină, chlorella sau în vlăstarii proaspeți. Carența vitaminelor B predispune la depresie. Și ca să nu cădeți pradă monstrului cu șapte capete vă recomandăm să vă umpleți farfuria cu soia, orez, alune sau cereale. Nu uitați și de parmezan, semințe de dovleac sau alte semințe de cereale. Minunat ar fi să încercați, primăvara supa de morcov cu spanac și avocado la care se adaugă suc de lămâie după gust.

Magneziul este și el implicat în re-echilibrarea noastră umorală. Astfel, atunci când ați avut o zi mai solicitantă și vi se pare ca v-ați pierdut energia apelați cu încredere la cea mai fidelă prietenă a bunei dispoziții: ciocolata. Aveți grijă, însă, să fie neagră și să nu fie în cantitate industrială. O bucățică de ciocolată amară este suficientă. Această bucățică îți va aduce 16% din cantitatea zilnică recomandată de magneziu. Ciocolata îți va aduce totodată un plus de fier și antioxidanți. De asemenea, peștele gras sau oul îți vor asigura și ele necesarul cotidian de magneziu, important pentru combatarea stresului și a oboselii.

Vara ne construim rezervele bune.

Când ne găndim la vară ne vine în minte vacanța. Acel dolce-far-niente pe care îl merităm din plin, soarele, fructele și legumele la discreție, fresh-urile, limonadele, smoothi-urile, salatele, gustările delicioase, toate se înscriu pe lista noastră de vară. În acest anotimp, nu trebuie compensat ceva, ci, cel mult, de făcut rezerve bune în cămara organismului. Salata de rosii cu brânză de-a noastră, feta sau mozarella este unul dintre felurile emblematice ale verii. Bogată în licopen, antioxidantul ce stă la originea culorii sale, roșia poate reduce simptomele depresiei și este bogată în seleniu, oligoelement important în prevenirea stresului și problemelor de dispoziție. Brânza conține triptofan. Acest aminoacid este cunoscut ca fiind esenţial în biosinteza enzimelor, proteinelor, serotoninei sau melatoninei. Vara însă are și riscurile ei în ceea ce privește regimul meselor noastre. Amenințări ale siluetei pot surveni din faptul că pe timpul verii se poate să stăm mai mult la masă sau să fim tentați să ciugulim orice la orice oră. Ca să vă păcăliți pornirile culinare amuzați-vă prin născocirea de sucuri de fructe si de legume noi, în fiecare zi pe care le puteți consuma cu moderație chiar și seara. O rețetă pe care merită să o încercați pe timpul verii este salata de năut cu roșii cherry și ceapă peste care presărați coriandru și turnați un strop de ulei de arahide.

Toamna sau nume de cod bioritm

Toată lumea știe faptul că această periodă este marcată de de schimbările de bioritm. După vara cea însorită cu zile lungi și călduroase, toamna aduce temperaturi mereu în scădere, zile din ce în ce mai scurte, cu lumină slabă, adesea filtrată de norii de ploaie. Temperaturile joase produc stres și oboseală. Lipsa luminii și a căldurii de asemenea. Acum este momentul cel mai bun să ne bucurăm de darurile acestui anotimp pentru a-i contracara neajunsurile. Bucurați-vă de nuci deoarece ele conțin metionină. Aceasta este un aminoacid care participă la sinteza melatoninei, un hormon care este responsabil de reglarea ciclului veghe-somn, al ritmului biologic, așadar. Nucile mai conțin și o importantă cantitate de magneziu, permițănd astfel organismului să se refacă după o zi stresantă de muncă. Magneziul combate efectele neplăcute ale stresului, marele generator de cortizol. Acest hormon, cortizol, atunci când este prezent în exces în organismul nostru diminuează producerea de serotonină, ceea ce predispune la stări melancolice sau chiar la depresie. Prezența taurinei este importantă pentru fixarea magneziului în celule. Acest aminoacid se găsește în produse lactate, carne, crustacee sau pește. Pentru diversificarea obiceiurilor culinare puteți încerca o salată de spanac cu quinoa și linte la care adaugați și un smoothie de iaurt cu banane ca desert.

Iarna să ne susținem moralul

Luminozitatea scăzută din acest anotimp ne afectează nu numai moralul. Sunt zile întregi care se pot scurge fără o rază de soare. Lipsa razelor UVB, care sunt responsabile de sinteza vitaminei D – vitamina soarelui, ne predispun către irascibilitate, nervozitate sau melancolie. Stocurile noastre de vitamine și minerale se diminuează. Afectat este mai ales nivelul de calciu, care în lipsa vitaminei D nu se fixează acolo unde este necesar. Pentru a compensa putem mânca gălbenuș de ou sau pește gras, deoarece conținutul lor bogat în acizi grași polinesaturați omega 3 favorizează buna difuzare a hormonilor stării de bine serotonina și endorfinele. De asemenea ne putem înfrupta din fructe de mare sau crustacee, algele marine cum sunt spirulina sau chlorella ne pot ajuta și ele. Bogate în iod aceste alimente ne echilibrează glanda tiroida. Proasta funcționare a acestei glande determină oboseală, apatie, o putere de concentrare mai scăzută. Acum este momentul să mâncăm proteine. Strecurați în meniul zilnic  linte, mazăre, varză, carne de curcan sau de rață. Încercați salata de linte cu ceapă verde și sardine în ulei, pe lângă care că puteți răsfăța cu o pătrățică de ciocolată neagră la desert.

alpha DIGEST colon iritabil
alpha DIGEST

Citeşte mai multe despre cele cinci ingrediente pentru o digestie sănătoasă – alphaDIGEST !

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll Up